Okey… Jag fick på käften av en del av er för att jag inte läst själva anmälan som föräldrarna skickade in till Skolinspektionen.
Så då gjorde jag det:)
Och i den anmälan står faktiskt inte mkt mer än vad som tagits upp av tex Aftonbladet. Föräldrarna tycker att förskolan visar för mkt film utan pedagogisk anledning, minst en gång per vecka. Det står att föräldern inte anser att filmen lämpar sig för barn i den ålder som deras unge är pga ” dess förskräckliga art”och hen gör sig själv till talesman för alla ungar i den åldern. Vilken ålder det är är sekretessbelagt, dock nämns ” små barn”.
Det står att de hämtade hem ett barn som var som vanligt men sen drömde mardrömmar på natten om ett odjur under sängen. Dessa mardrömmar höll i sig en vecka ungefär. Föräldern kände igen storyn, och frågade barnet om de sett Alfons och odjuret, vilket barnet svarat ja på.
En del känsliga uppgifter är sekretessbelagda, som namn, ålder på barnet,datum och några detaljer runt hur barnets rädsla uttryck sig.
Så. Nu har jag läst den, och absolut inget i den talar emot något av det jag tidigare uttryckt, tvärtom. Dock verkar det inte som om Malmö kommun är klara med utredningen runt det hela, så jag kan ta tillbaka mina ord om att Malmö curlar föräldrarna:)
För nu iaf.
Så nu har jag fullgjort den journalistiska plikten vissa av Er efterfrågade.
Och jag vidhåller – det är patetiskt att anmäla för detta.
Nu ska jag slå igång GTA på youtube;) allmänbilda ungarna i lite våldskultur med gäng, mord, och överfall..;)
Hehe
Kommentarer
Om de på förskolan hade läst boken ”Alfons och odjuret” istället för att ha sett på filmen, undrar om samma föräldrar iså fall med samma logik hade krävt att förskolan skulle ha slutat upp med böcker-
Visst var det riktigt patetiskt att anmäla det?!
Har man filmvisning på förskolan så är det tyvärr bokläsningen som byts ut enligt min erfarenhet….
Det är ju väldigt olika hur man jobbar på olika förskolor såklart men man hinner rätt mycket på en dag. Hos oss blir det en aktivitet vid samling i väntan på frukost och lunch i smågrupper, storsamling vid 9, aktiviteter på förm både inne och ute, vila efter lunch med sömn el sagobok och på gården ute på em har vi filtar med frivilliga aktiviteter. Under dessa stunder jobbar vi med sagoböcker, flanosagor, sångstund, ramsstund och munmotorikträning. Vid aktiviterna på förm varvar vi gympa inne el ut, promenader till lekplats, bibbla el skog, temaarbete och skapande. I temat kan film förekomma. Även under sena eftermiddagen. Tror inte våra barn får stryka så mycket på foten pga det. De som inte jobbar med barn 1-3 som jag gör hinner ju ännu mer under vilan när våra barn sover. Man gör faktiskt en hel del under en dag på förskolan.
Det är helt okej att vi har A-lagare som sitter på torget och tar sig en eller fem öl, helt okej att vi har tiggare som fryser häcken av sig på våra gator och det är helt okej att urinera offentligt (nåväl, så länge inte polisen ser, vilket hen sällan gör). Men fan ta dig om du visar Alfons för småbarn!
Undrar också varför man visar film på fsk. Jag tänker på skärmtid. Många barn gör inget annat än att se på film hemma… En film i veckan tycker jag är mycket. Min son (5år) är hsp och klarar ännu inte av vilka filmer som helst pga för mycket intryck. Nu är väl Alfons en av de lugnare sorterna.
Men är det farligt för barn att vsra rädda eller bli rädd nån gång? Huvudsaken är väl att dom inte blir otrygga.
Jag arbetar som förskollärare och är otroligt kritisk till pedagoger som väljer film framför bokläsning. Att använda film som vila… Okej om det händer nån enstaka gång men varje vecka?! Eller varje dag?! (Har varit med om detta)! Kom igen. Det ingår inte i förskolans uppdrag. Det kan man göra hemma! Däremot om det finns ett pedagogist syfte att visa film som ngt kort program från UR och sedan gör något av det DÅ är det skillnad. Eller att barnen och pedagogerna arbetar i ett projekt om traktorer och att man ska titta närmare via film. Eller att barnen har filmat något! Sen kan man givetvis ha bio visning på förskolan nån enstaka gång vid jul eller så.. Bokläsning är så otroligt viktigt och det bör vi erbjuda barnen istället för filmvisning. Vad är syftet med filmvisning? En del barn får inte ta del av så mkt bokläsning hemma alls! Men TV däremot jo då… Jag ställer mig undrande till om förskolan hade koll på hur läskig filmen var innan de satte på den. Min erfarenhet är att man slänger på första bästa film från youtube (finns många Alfons där) så det är inte säkert att det var så genomtänkt av pedagogerna… Bara en reflektion från lilla mig
Nu är det väl ingen som sagt att förskolan har bytt bort bokstunderna mot filmstunder?
Det är en väldigt fin sensmoral i filmen om hur Alfons mobbar en pojke och då sover han oroligt och monstret under sängen kommer fram och försvinner sedan när han gör upp med känslorna.
Varför måste precis ALLT i Sverige anpassas efter den enskilda individ som kan minst, som blir mest rädd, som är mest efter i matten osv.
”Oj, tänk om det finns någon i klassen som inte har råd med frukt, jamen då tar vi bort all frukt för alla barn”. Oj, ETT barn tyckte filmen var läskig, jamen då ska INGEN få se Alfons mer i HELA Sverige. Så mycket ryggradslösa människor i Sverige så det inte är klokt! Våga säg emot en förälder, våga stå upp för de beslut ni fattat!
Ibland är jag så otroligt glad att jag bor i USA och slipper det enorma daltandet i landet Sverige.
Ett nordiskt fenomen, Andie! Norge är likadant om inte värre.. Absolut värre, om jag tänker till. Finns det en faiblesse hos en liten människa, så måste hela norska folket skyddas i stället för att hjälpa denna enstaka människa med problemet. Nu talar jag inte om Alfons Åberg i förskolan utan om den vuxna värld och alla dess möjligheter att bli skärrad eller skadat. Mycket mindre farligt (och billigare?) att laga rägler för alla i stället för att handtera en udda människa.
Yes!!!
Yes, så rätt!!
Allså ”också förskollärare” har helt rätt!!
Hahaha den bilden skrattade jag gott åt nu ,så jäkla bra .
Jag lånar den om det går bra
Jag tycker att föräldrar ska lägga fokus på det som på RIKTIGT är viktigt här i världen. Jag tycker ärligt också att det är något vridet att anmäla för att förskolan visat en gammal hederlig alfons film. Drömmer mardrömmar, tänk på barnen som ser krig i vardagen. .. där snackar vi mardrömmar.
Bra jobbat, jag delar inte din åsikt men känner en helt annan respekt för den nu,
Jag vet att ditt inlägg handlar om sånt Albins och Malmö och sånt…. men jag undrar om du någon gång kan tänka dig att skriva ett inlägg om er hund? Hon ser så söt ut. Hur kom ni på att köpa hund ? (Jag fattar ju att det var så att ni kom på det genom att tänka såklart men hur valde ni liksom just den hunden just då? 0
Och hur är det att ha hund? Jag ska också köpa hu d en dag….kanske….Eller jo ska bara tänka lite, tex på vilken ras….
Så mer hund inlägg åt folket. Om du vill såklart.
A L F O N S inte Albins jäklar rättstavnings program.
Köpa HUND inte hud….
Alltså jag ger upp
Haha, oj jag trodde det var någon annan som skrev till dig. Så att du stavade åt dig själv. Haha, trodde du var en som skulle peka med pinnen till någon ^^ så blev så less. sorry 😛
Jag VET he he he jag såg även det och även detta var den jäklar surfplatta program som gjorde det. Gahhh …Ja det är väl bara att skratta åt eländet. Hahahaha
Rättstavningsprogram inte rättstavnings program!!!
Lär dig själv stava innan du klankar ner andra!!
Barn ska lära sig en hel del, att gå, prata, läsa, skriva etc. Barn utvecklas också, lär sig turtagning i lek, visa empati, samspela etc. En annan del barnen måste få erfarenhet i och utveckla är känslolivet. När vi upplever glädje, sorg, rädsla, nyfikenhet och obehag mm utforskas de känslorna och vi lär oss hantera dem och relatera till dem. Det tycker jag är jätteviktigt och en del i rustandet för att bli en självständig individ redo att möta samhället, livet och andra människor. Det vill jag gärna ge både mina egna och andras barn. Film är ett av flera bra sätt att uppleva och sedan berabeta känslor. Vem lever sig inte in i en film? Gråter? Skrattar? Gömmer sig bak en kudde? Jag tolkar familjens reaktion som att de vill skydda sitt barn från obehagskänslor. Jag tror de gör barnet en stor otjänst där. Känslomässigt hämnade människor kan bla bli väldigt konflikträdda istället för trygga. Trygghet tror jag föräldrarna stävar efter att ge men man kan inte skydda fram trygghet, hävdar jag. Utan istället kommer den av stöttning i berabetande av känslor. Vi jobbar mycket med känslor på vår förskola, det är viktigt att bli trygg i sina känslor, våga vara även rädd och att kunna sätta ord på sina känslor, anser vi. Med stöd av styrdokument. Och det arbetet genomför vi delvis med hjälp av barntillåtna filmer. /Förskolläraren
Kan du berätta för mig vad i det verkliga livet som kan ersättas med film för små barn? och varför?
Jag förstår inte riktigt vad du menar? Film är en sak som framkallar känslor, precis som sagor, upplevelser, bråk, presenter och mycket annat. Inget ersätter väl något annat, allt man upplever det upplever man.