Idag var det måndag. Hela dagen, det är det bästa med dagar att de liksom håller sig i 24 timmar. Jag har flera möjligheter att komma ihåg vilken dag det är;)
Funkar extra dåligt när det är röda dagar mitt i veckan, då blir det kaos i min inres tidsklocka.
Och det håller i sig nån vecka eller så. Att det var röd dag förra måndagen och är det kommande måndag är som gjort för att jag ska få problem;)
Idag dök Mirka och Jennifer upp nån gång vid halv tio ungefär. Hon lämnade in sin bil på verkstaden och sen skulle jag köra henne till dagis på eftermiddagen, men först hänga.)
Jag hade velat fram och tillbaka hur jag skulle göra med träningen, men alltså det är ju ändå David;)
Mirka är sugen på att börja träna, och hade till idag inte satt sin fot på en träningsanläggning, så hon puffade och sa att jag skulle träna så skulle hon kolla om det såg kul ut:)
Sagt och gjort! Vi drack kaffe här hemma först och sen snackade vi innan det var dags att dra. Jamie sov gott när de kom och när han sen vaknade höll han på att springa in i famnen på Mirka i tron att det var jag. Han blev lite förvånad:) Jamie älskar Mirka, och han älskar hennes kids.♥ När vi var där i fredags ville han aldrig åka hem, och han har pratat om dem flera gånger under helgen.
Det gick snabbt att köra dit dag, passet var klockan 12 och trafiken var lugn så vi var där en halvtimme innan.. Gott om tid att visa alla lokaler och gå i trappor upp och ner.
När klockan närmade sig gick vi ner, och de satte sig på en bänk och kollade på avstånd;) Det fanns lediga platser på passet, så de hade kunnat vara med, men det avböjdes vänligt men bestämt;)
Jag säger ofta att jag nästan dör, men idag var det riktigt tungt. David är ju grymisch, och det är precis som det ska vara. Härliga människor var det som tränade också. Jamie satt och höll koll i dörröppningen och såg ut att trivas rätt bra.
Jag har dissat det här dagpasset förut eftersom det är lite trista barnrum på Friskis, men det verkar ju inte bekomma honom, tvärtom. så jag kör nog vidare på detta:)
Måndagar 12. Check.
Apjobbigt, men en bra början på veckan.
Mirka och Jennifer var trötta av att titta på och jag helt slut.
Min syster är ju sjuk, och messade mig i morse och frågade om jag fortfarande skulle träna, och om, kunde jag tänka mig att handla lite till henne då? Passet idag var på Ekeby, och hon bor bara en bit ifrån, så det fixade vi efteråt. In på Hemköp och shoppade, och sen sprang jag upp med det.
Cola, Rostat Bröd och Blåbärssoppa. Gissa sjukan? 😉
Vi körde sen till Gränby för att käka lunch, sushi kan vara det godaste som uppfunnits någonsin i matväg:) Det tog tid innan jag vågade testa, och jag gillade det inte alls första gången. Men var tvungen att testa igen och sen var jag fast. Lite som med heroin;) Fast nyttigare.
Och sen drog vi vidare ut till Björklinge för att hämta kiddos på dagis, innan vi landade hemma hos Mirka med en kopp kaffe. Älskar heldagar med härliga människor.♥
Jag älskar även Mirkas ungar. ♥ Killarna kom och kramades, det var länge sen vi sågs nu, de är ju alltid i skolan när hon och jag ses. De små träffar jag lite oftare,men inte ofta nog:) Jamie trivs som fisken i vattnet och röjer runt med alla, och vill aldrig åka hem.
Nu var vi tvungna att sticka vid halv fyra så jag kunde möta upp mina föräldrar vid RA Motor där de lämnat in bilen på service och behövde skjuts hem. Jamie försökte på alla sätt och vis undvika det, och hade mer än gärna stannat kvar om han fått:) Å andra sidan var Nellie sugen på att haka på mig hem.
Hon fyller sju år till helgen. SJU år! Jag minns när hon var en liten pluttig bebis som om det var igår…
Nåväl vi hann iväg så jag stannade bilen EXAKT 16.00 vid bilfirman, och hämtade upp mamma och pappa. Körde hem dem, och sen mig själv:)
Doris.
Hon tror att hon är en katt, helt säkert. Det är okey med mig när det gäller att ligga på ryggkuddarna i soffan och så, men när det kommer till att kissa i (närheten av) kattlådan, då är det INTE okey alls.
Det hade hon gjort idag, och det är ju så rätt, men så fel. Och eftersom hon inte kliver I lådan utan bara står intill så funkar det inte alls för mig. Morr.
Nu har jag skurat lilla toan och kattlådan är ren och fräsch och har fått en ny plats på lilla toan nere. Återstår bara att se om Smulan tycker det är ok att gå dit i stället. Hon har haft sin låda på samma ställe i alla år, och hon har redan varit inne och letat efter den på gamla vanliga stället. Vi har burit ner henne ett antal gånger och visat henne var lådan står nu så hon VET, men sen gör hon exakt som hon vill. Hon är ju en katt 🙂
Jag har haft ett långt snack med min äldste son idag med. Han är skoltrött deluxe, och har en kass närvaro, men för den sakens skull så får inte lärare behandla honom riktigt dåligt.
Ni som är lärare, en fråga. Får en lärare konsekvent avvisa en elev från lektioner pga den enda anledningen att eleven inte lämnar ifrån sig sin mobil?
Det är ett avtal skrivet mellan skolan och eleverna att de får ha dem i fickan om de inte använder den, och det följer min son. Men läraren vill att han ska lämna ifrån sig den för så har de bestämt senare. Utan att ändra avtalet. Min unge är infantilt envis, och han HAR ju juridiskt rätt här. Ett avtal undertecknat av båda parter är giltigt tills det går ut eller ett nytt upprättas.
Han har mobilen i fickan, utan att använda den.
Läraren ber honom då lämna lektionen. Varje gång. (Sen nån gång under höstterminen.) Och han är inte välkommen tillbaka.
Detta innebär ju att han får shitloads av frånvaro, speciellt som förra veckan när jag äntligen fattade att de här smsen som skickas med Ogiltig frånvaro inte bara rör EN lektion…. I tisdags, och så många andra gånger rör det sig om en hel dag. Sex lektioner…..samma lärare, samma anledning.
Jag mailade läraren efter att ha ifrågasatt, som jag alltid gör, den ogiltiga frånvaron. Bad honom om hans version, för min son målade upp ett ”ryck och slit i tröjan för att lämna ifrån dig mobilen – scenario.”
Jag brukar sällan ta strid med lärare, de gör ofta så gott de bara kan, men detta lät märkligt. Ännu märkligare blev det ju av hans svar, Att han konsekvent avvisat min unge pga att han inte lämnar ifrån sig mobilen. Och sen hade han mage att säga att han inte skulle klara kursen? No shit Sherlock.
Jag gick rätt hårt åt honom i mitt svarsmail kan man ju lugnt säga. Att som lärare medvetet medverka till att en elev inte klarar kursen, genom att avvisa honom pga en jävla mobil som ligger oanvänd i fickan, är det korrekt?
Att rycka och slita i elevers kläder, det vet jag inte är korrekt, men det har läraren inte kommenterat.
Vad jag fattade det nu så har den här läraren via nån annan lärare låtit meddela min unge att han noterat mina mail….öh? Jaha? Svara i stället.
Det ska nu vara nån elevvårdsmöte med mig, sonen och skolsköterskan samt nån mentor. Jag krävde att den här läraren skulle vara med, för är det hans lektioner som är problemet så lär han ju medverka
Det misstänker jag att han inte kommer göra.
Jag har en unge som är snart 17 år, och försöker, trots att han är så less på skolan att han nästan dör. Jag är på honom varenda gång det är frånvaro, och jag tjatar och gapar och skriker, men jag kan inte följa med honom till skolan och sitta och vakta honom. En snart 17-årig unge gör exakt som de vill. Det ska Gudarna veta. Han lyssnar på mig, bland;) och sen gör han som han vill.
Han är inte elak, men så less.
Jag talade om för honom att han är en idiot, som inte bara gör som de säger åt honom, och det flinade han åt, fullt medveten om att det stämmer, men sen talade jag även om för honom att om nån behandlar honom på ett sätt som inte känns bra, så kommer jag gorma tills jag känner att det blir nån förändring.
För det är så mammor gör. Vare sig han vill eller inte: Men nu var han rätt glad över att få backup.
Fy farao, det där Små barn små bekymmer, stora barn stora bekymmer Det stämmer så jäkla bra.
Nu får vi se vart detta leder. Jag vet mer eller mindre hur det kommer bli. Been there, done that, Jag borde lärt mig av läxan sen förra ungen hade det jobbigt i samma skola.
I morgon ska jag hämta mamma och pappa, köra dem till bilfirman och sen kommer de hit och hjälper mig med min deklaration. Bah.
Sen ska jag väl fortsätta mitt röjande och tvättande, och åka och handla. Och sen köra tjejerna till gympan.
Det var nåt mer, men det har jag glömt:D Kommer på det sen.
Och just ja, rubriken kanske kräver sin förklaring? Det är en replik som fälldes under dagen, av någon/några som känner ett stort behov av att träna på Friskis nu;) Hehe.
Nu sova lite kanske… lika gott:)
Natti natti ♥
Kommentarer
Har man som Elever och lärare bestämt en sak så är det som gäller tills Den dagen det bestämt nått annat mellan elever och lärare! Så denna gång har din son rätt! Spelar ingen roll vilken ålder ett kontrakt är ett kontrakt!!
Juridikstuderande här. Avtalet gäller inte då din son inte är myndig. Han har alltså inte rättshandlingsförmåga och avtalet är då ogiltigt, det är alltså inte juridiskt hållbart. Det ”avtalet” mellan skolan och elever ses nog mer som en överenskommelse om vad som gäller angående mobiltelefoner. Jag tolkar det som att om en viss lärare vill samla in på mobilerna under en lektion så är det alltså inte fel, men minimumreglerna angående mobiltelefoner är att de ska ligga i fickan under lektionstid. Vill en lärare ha mobillåda eller liknande så är det ok.
Skollagen reglerar även mobilanvändning under lektionstid, i 5 kap. 22-23 §§. Där stadgas det att ”rektor/lärare får omhänderta föremål (mobiltelfoner) om de anser att det stör utbildningen…” Anser därför en lärare att en mobiltelefon stör undervisningen om den faktiskt ligger i fickan så är det därför ok att omhänderta mobiltelefonen under lektionstid. I allvarligare fall kan det omhändertas under hela dagen och i mer allvarliga fall är det vårdnadshavare som måste hämta mobilen vid skoldagens slut.
MEN vill dock inte eleven lämna ifrån sig mobilen ska eleven lämna klassrummet. Eleven bör inte bli ”portad” från övriga lektioner, det låter konstigt om din son blir det. Men han kan bli avvisad från den lektionen. Vägrar han både lämna in mobiltelefon och vägrar lämna lektionen så säger det ju sig självt (av allmänt folkvett) att avvisningen inte får ske med våld.
Men det är en svår fråga det där, vägrar eleven att lämna in mobil och lämna lektionen – vad ska läraren göra? Läraren måste vara konsekvent och visa att det inte är ok, om en elev får ett undantag – varför skulle inte det gälla alla andra?
Sen är det väl lite eget ansvar också eftersom han går på gymnasiet, han har ingen skolplikt eller liknande. Klarar han inte en kurs på grund av för mycket frånvaro (som möjligen bör anses vara lite självförvållat) så är det så. Men med det sagt, skolan bör ändå säga till i tid att han inte kommer klara kursen som det ser ut nu, och då även sätta in någon form utav åtgärder för att se till att han iallafall har en möjlighet att klara kursen.
Men han kan ju inte få en individuell deal för att han vägrar lämna ifrån sig mobilen, då ska alla andra elever också ha det.
Hoppas jag gjorde det något förståeligt!
En minderårig kan inte ingå bindande avtal, så dessa avtal man skriver mellan elever och skolan är i princip icke-bindande överenskommelser…. En lärare kan ha speciella anledningar att vilja att eleverna inte har mobil etc på lektionen, ens i fickan, lite beroende på vilken kurs hon undervisar , vilka elever som är i klassen eller vilka moment som gås igenom. Det kan handla om säkerhetsföreskrifter i en kurs; skolan vill inte ta ansvar om tex en mobil går sönder under ett praktiskt pass etc. Det kan handla om en klass där det finns elev/lärare med skyddad identitet som man inte vill riskera ska filmas, spelas in eller annat.. Detta kan man kanske inte heller tala om för de andra eleverna, utan läraren talar om att såhär är det på den här lektionen, punkt. Det kan handla om att mobilen vibrerar/låter vid inkommande samtal/sms och det är fruktansvärt störande under vissa lektionsmoment. Kort och gott så kan läraren/skolan skapa regler som inte alla är med på, men som alla ändå måste respektera. Om eleven inte vill följa reglerna, kan läraren avvisa eleven från lektionen. Eleven har då att välja på att följa regler eller få ogiltig frånvaro. Vid ogiltig frånvaro är det upp till eleven att ta reda på vad lektionen handlade om och läsa ikapp. Eller följa regler och delta i lektionen. Om man inte tycker att reglerna är rättvisa, riktiga eller fungerande, så har man som elev möjlighet att via klassråd/elevråd ändra på regler. På demokratisk väg. De vuxna som arbetar på skolan har till syvende och sist ett ansvar för ALLA elever och deras arbetsmiljö, så ibland måste en enskild elevs känslor stå tillbaka för majoritetens bästa. Man måste även ta hänsyn till lärarens arbetsmiljö. Dessa mobiltelefoner är på gott och ont. De är riktigt bra hjälpmedel när de används vettigt. Men i en klass med 20-30 elever finns det alltid några som glömmer hur de används vettigt och då kan halva lektionen gå åt till att påminna ”glömska” elever om detta. Då är det enklare att redan innan lektionen börjar be elever lämna in mobilen (om man som lärare vet att den inte kommer att behövas), så kan man använda lektionen till det den är till för, nämligen undervisning. Har man fyra-fem klasser med 20-30 elever i varje, så använder man väldigt många minuter varje dag till onödigt tjafs om mobiler. Man kan inte heller alltid ha specialregler för enskilda elever, för då får man istället ta den diskussionen på lektionstid: ”Varför får han, varför får inte jag!?” Säg att en elev vägrar att rätta sig till reglerna- en tillsägelse med åtgärd kanske tar en minut, att åter hitta tråden och få resten av klassen med sig – tre minuter. Säg att tre elever per lektion kräver tillsägelse och åtgärd- nio minuter per lektion. Säg att man har ca 18 lektioner per vecka- ca 54 minuter per vecka. En hel lektion och lite till. Inget ovanligt alls. Vi lärare behöver föräldrars stöd i vårt arbete. Även om sonen har telefonen i fickan, så kanske läraren har sina anledningar att vilja ta in den. Stöd henne i det, tiden hon lägger ner på tjafs är tid borta från undervisningen. Energin hon lägger ner på detta varje vecka med din son och säkert många andra är energi som hon skulle behöva till att planera och efterarbeta sina lektioner. Vi lärare har inte mer tålamod eller energi än andra människor, vi kan få slut på orken vi med. Visst, det finns lärare som gör fel, men ibland handlar det om att man är så jäkla trött, trött på att behöva tjata om självklara saker och samtidigt förklara och försvara sina beslut för personer som inte ens varit i närheten när saker hänt, men som ändå vet exakt hur det gick till. Det här är en allmän reflektion om hur det kan vara att vara lärare. Ibland är det min vardag också, men eftersom jag mest arbetar med nyanlända har jag sällan problem med just mobiltelefoner. Men jag ser mina kollegor kämpa. De flesta lärare älskar sitt jobb och gör allt de kan för eleverna, även reglerna brukar vara för elevernas bästa, även om det ibland är svårt att tro 🙂
Och jag stöttar lärare i 99 fall av 100. I det 100e gör läraren något jag anser är ett riktigt övertramp och då agerar jag. Att inte agera i de lägen jag gör är att ignorera och det är fel. Jag är INTE en förälder som tror att mina barn är änglar, tvärtom, jag förutsätter att läraren har rätt. Men för detta finns faktiskt ingen ursäkt.
Riva och slita i kläder, och med våld tvinga ut en unge.. är det också okey?
Den här läraren har gjort fler saker som sammantaget gör att det blir för mkt att bara låta gå.
Fy sjutton för att vara lärare idag!! Din son ska rätta sig efter vad läraren säger och bestämmer och det tycker jag du ska ställa upp på. Ska löraren ha fingertoppskänsla kring varje elev? Nä kräv att din son följer det läraren hävdar ska gälla och ställ inte krav på hur läraren ska förhålla sig och inte till en elev som vägrar inrätta sig i ledet.
Carola: Fast så här kan man inte säga. JA en lärare ska ha fingertoppskänsla med varenda en av sina elever. På exakt samma sätt som en chef ska ha det med sina anställda. Fast ungdomar är ännu mer sårbara.Det är väl för sjutton en stor del i yrket som lärare att kunna handskas med skitungar och lösa konflikter?
Fast avtalet då? Ska jag skita i det, som ändå är juridiskt hållbart om jag skulle vilja dra det till domstol? Varför upprätta kontrakt isf? Det ska ju gälla åt båda håll. Inte bara för att skolan ska ha rätt.
Jag är så grymt jäkla bra på att låta lärare sköta sitt jobb och lägger mig ytterst sällan i. Så när jag reagerar då är det allvar.
Det här är inte okey. Jag kan ju inte skriva ut helt så det blir svårt att greppa för er, men har diskuterat med kunniga människor utanför skolans värld och de håller med.
Jag brukar normalt stå på lärarens sida när det gäller den här ungen men blir han felaktigt behandlad så lär jag ju ställa upp för honom . Ingen annan gör det ju…
Litar du mer på din son än läraren då? Ja skolan har skrivit kontrakt men läraren anser inte att det funkar och vill göra på ett annat sätt för att lära ut sitt ämne som din son och andra skoltrötta ungdomar gratis får ta del av-gratis eller snarare genom skattsedeln. Jag har själv fyra barn och vet vad skoltrötthet är men ta me fan att är det ngt område jag stökat i så är det detta med obligatorisk/frivillig utbildning för alla i detta land. Jag morrar inombords när jag tänker på dessa proppmätta slöhögar som är så jävla omotiverade, trots att de får allt serverat på ett silverfat. Din son har väl själv valt att gå i gymnasiet? Vad gör han där om han skiter i det hela för att han vägrar inrätta sig i ledet? Varje utbildningsplats kostar massor. Vore jag rektor på den skolan skulle jag överväga att be din son gå hem och ta sig en funderare över sitt liv, vad vill han och vad tror han att skolan och lärarna är till för? Är han inte intresserad av att få en gratis utbildning så hej då!! Gymnasiet är frivilligt. Att du som mamma sitter och jiddrar med en lärare via mail runt din snart myndiga son känns så konstigt. Kräv att han växer upp och vill han inte gå i skola så kan han väl klippa sig och skaffa ett jobb. Egentligen tror jag att du håller med mig Carola!!
Nä jag håller inte alls med dig. Frivilligt absolut men ändå inte. Man måste gå gymnasiet för att klara sig.
Jag har bråkat ett fåtal gånger med lärare, alla gånger med ordentligt på fötterna. Skulle aldrig falla mig in att göra det för småsaker. Men. Läraren har som yrke att få skolungdomar genom skolan. Han har som yrke att guida vilsna ungdomar. De må vara slöskallar men det är ju inte enkelt att veta vad man vill när man är 15 år. Fan jag är 47 och vet fortfarande inte!! Finns så mkt kul/ intressant/ viktigt att välja på.
Min som är speciell. Annorlunda. Ingen diagnos men egen. Det sätter käppar i hjulet för honom och ska jag då bara luta mig tillbaka och låta honom sabba sitt liv? Det kanske du kan göra, men inte jag.
Han försöker, men har riktigt svårt med bla sociala koder. Detta har jag kämpat med och mot hela hans skolgång så det vore väl fan om jag skulle sluta nu.
Och i det här fallet har läraren betett sig illa. Min unge är inte oskyldig men han är inte en lärare som utövar makt.
Jag svarar när/ om du släpper igenom mina andra kommentarer 🙂
Pratar du med mig? Jag har ingen funktion att godkänna kommentarer så allt publiceras direkt. Om inte, så är det inte pga mig, portalen kan ha teknikstrul vilket varit fallet i några dagar nu. Men hos mig kommer alla kommentarer fram. Det är inget kul annars 🙂
Fy 17 för att vara elev till en lärare som använder makt istället för kommunikation!! Klarar man inte av att lösa situationen på egen hand som lärare så tar man hjälp från andra. Inte står och ser på när en unge sabbar sin skolgång vare sig om det är genom påtvingad eller frivillig frånvaro.
Exakt så tänker jag. Tack ?
Ja du kan redogöra för lärarens roll men i detta fall inte din egen tycker jag. Jag har givetvis inte sabbat ngt av mina barns liv men jag har krävt att de ska lyda sina lärare vad gäller regler i skolan, nej han kan inte välja ånnu men han behöver en grund att stå på inför framtiden och den får han inte genom jidder och maktkamper med en lärare, måhända inte den bästa men ändå. Att din son är speciell förstår jag men frågan är då vad du ska stödja? Hans dumdristighet eller lärarens önskan om att få undervisa honom och hans klasskompisar utan att de tafsar på sina mobiler? Kämpa med löraren istället för emot, så hjälper du din son på bästa sätt. Det är inte läraren som i slutönden förlorar på att din son inte får slutbetyg. Jag måste såga att jag inte kånner igen ditt vanliga jag i ditt resonemang faktiskt. Hjälp din son – stå bakom lärarens regler! Så länge de är relevanta. Du skrev att din son snart är 17 år (jobbig ålder i skolan, jag vet) och inte 15 år som du skrev i svaret. Han behöver rätt stöd och det är inte att du också jiddrar med läraren, tvärtom.
De är 15 när de ska välja gymnasiet .
P.s. Jag är utbildad lärare sedan många år. Jag älskade mitt jobb med barn och ungdomar och också med mina kollegor och de flesta föräldrarna som visade mig stor tillit. Runt år 2000 hände något: föräldrar som lämnade in bucketlistor och ville styra mitt arbete genom att bomba mig med mail och telefonsamtal om alla undantag jag skulle göra för just DERAS barn. Jag kunde konsten att göra undantag men jag kunde också konsten att jobba ihop klasserna så att barnen fick uppleva gemenskap, respekt, koncentration i grupp m.m. Ibland krockar då behoven om vi säger så. När jag slutligen fick ett mail om att om jag inte gjorde si eller så så skulle rektor tillkallas. Jag välkomnade det, jag fick stöd av rektorn och övriga kollegor men något i mig dog där och då. Hej då svenska skolan, eller rättare sagt: hej då curlingföräldrar som talade om för mig hur jag skulle förhålla mig och undervisa. Jag saknar än idag mitt gamla jobb men min själ är inte till salu och mitt yrkeskunnande ska inte tafsas på av föräldrar som inte ser helheten i en lärares arbete. Kanske ska jag tillägga att jag hade en god relation till alla mina elever. Det var inte dår skon klämde. Nu vill du tala om för din sons lärare hur han ska göra och det känns heltokigt. Måhända är lärarendu talar om plump/inte ngn bra pedagog men.,ja då är det så och din son får gilla läget om skolans ledning har förtroende för läraren.
Det sämsta är att när gossen väl fyller 18 kommer inte skolan bry sig ett dugg i vad DU säger, så ligg i fram till dess. Men att gorma och skrika hjälper nog inte. Lämnar de andra eleverna ifrån sig sina mobiler så varför kan inte han göra det? Principfast kanske i så unga år, det är bra, men ibland kan man svälja lite och backa ett steg, OM han nu vill klara sina kurser, om det är det som det hela handlar om. Hoppas det går bra på mötet sen.
ELevårdskonferns borde vara med dig din son din sons far,mentorn,elevvårdsteamt (skolsköterskan,kuratorn Syv )rektorn och någon lärare.Har han endast problem med en lärare skulle jag kräva att denne är med.En studieplan ska upprättas och vem som ansvarar för vad samt tid för återkoppling.Måste säga att detta kommer sent då det är en månad kvar på terminen.Kanske han kan plocka bort en del kurser ? Syven brukar ha koll.De kan också föreslå att han ska gå om eller byta program.
Hoppas att detta löser sig bra för sonen.
Läraren får ”ta” mobilen om den är störande i undervisningen men det verkar ju inte vara så i det här fallet, men inte mot elevens vilja för då räknas det som stöld. Man kan läsa mer om elevernas rättigheter här: http://www.webtestingtesting.com/wp-content/uploads/2014/06/Visste-du-att_-Elever-har-rättigheter.pdf
stör mobilen undervisningen eller elvens koncentration finns definitivt anledning att ta den tillfälligt, ibland kan den ju dock också vara ett hjälpmedel. Jag var tidigare lärare och brukade t ex säga till eleverna att lyssna på mina genomgångar istället för att anteckna för att sedan ta foto med mobilen. En annan fråga här är ju, är den alltid i fickan oanvänd eller kan det finnas fog att anta att den faktiskt tas fram under lektionen och att detta är anledningen att läraren vill att han lämnar över den.
Det handlar nog allra mest om en maktkamp nu misstänker jag. Där ingen vill ge sig. Jag tycker att läraren skulle kunna ha fingertoppskänsla och iaf kolla upp varför han vägrar lämna den, och ev göra en individuell deal med honom. Inte sänka sig till samma barnsliga beteende som sonen..
Mobilen är ALLTID i fickan och används inte under lektion, enbart på rasterna. Det mer el mindre bekräftade läraren.
Jag har, på grundskolenivå dock, inte känt anledning att avvisa elever pga telefon som ligger i fickan. Däremot om den tas upp, ens för att kolla klockan så var det sagt att telefonen skulle tas om hand. Gav eleven den inte frivilligt skulle rektor kallas in. Klockor finns i alla lektionssalar så att kolla på telefonen ens för en sekund var otillåtet under lektionstid. OM inte annat kommit överens om mellan elev/-er och lärare för en specifik arbetsuppgift.
Min fundering är först : Hur vet läraren att han har telefonen med sig ens?
Han KAN ju ha lämnat den i skåpet/ hemma.
Jag tycker att så länge eleven håller telefonen i fickan/väskan så stör det inte mig som lärare, eleven själv, någon annan eller undervisningen så varför bråka om det.
Särskilt om avtalet som är skrivet tydligt godkänner i fickan.
Bråka på som en lejonmamma 😉
Tack! Läraren påstår att han sett honom stoppa den i fickan, vilket ju förvisso är sant. Men nu sist hade han lämnat den i sitt skåp och sa att den var där. Läraren trodde inte på honom. Såklart det är ju ett klassiskt Peter och vargen dilemma här.
Jag förstår läraren fullt ut, sonen kan reta gallfeber på en isbit, men han ska ändå agera proffsigt, och det tycker jag inte att han gjort. Inte på långa vägar.