Okategoriserade

SAS-strejken och folk som tror:)

Ingen har väl missat att piloterna strejkar? Ingen kanske heller har missat allt ståhej i pressen, och alla hittepåuppgifter som florerar, som att alla piloter har 93.000kr/månaden.

Till viss del beror sånt här på viskleken-effekten:D

Ni vet, nån säger något, nästa kommer inte riktigt ihåg och skarvar lite, nästa lägger till, och så vidare. Jag är tyvärr inte sponsrad av SAS, men de får gärna erbjuda mig det:) Däremot har jag en syster som jobbar där, och en pappa som jobbade där, så det är ”mitt” flygbolag sen födseln. Som får väldigt mycket skit. Kolla nästa gång det rapporteras om en flygincident, och det är ett SAS-plan på bilden, oavsett om det i själva verket är Aeroflot, eller Fly Långbortistan.

Igår skrev jag om SAS och det kommer en kommentar. Taget helt ur luften. Jag menar inte att hänga ut personen som skrev, utan vill bara visa på hur jävla korkat det är att öppna munnen om man inte VET. För övrigt, SJ brukar sänka sina priser ju närmare avgång, lite beroende på hur många tomma platser det finns. Jag åker ju regelbundet och har hyfsad koll.

 

Det där med att få full ersättning och extra nätter stämmer inte riktigt
I bästa fall får du tillbaka flygresan men inte några extra nätter på hotel betalda. SJ höjer sina priser ju närmare avresedagen man kommer inte sänker dom några priser

 

Min syster jobbar med exakt det här, så ni kan lita på att det här är korrekt information:)

Varsågoda:)

Nja, det du skriver stämmer inte.

Ställs ett flyg in på grund av strejken och du sitter fast nånstans så betalar flygbolaget så kallade care-kostnader, dvs uppehälle och mat under förseningstiden (det gäller inte om du som tex jag bor i Uppsala och skulle bli ”fast” på Arlanda…då får man åka hem. Man har även ett ansvar som kund att hålla kostnaderna nere och flygbolaget kan neka kostnader över en viss summa.

Du har alltid rätt att få tillbaka kostnaden för din flygbiljett om du väljer att inte resa. Eller så kan man boka om den till ett annat tillfälle som kanske passar bättre.

Väljer man att göra så (återbetalning eller ombokning till tex två veckor senare), står flygbolaget inte för care-kostnaderna…

Vid strejk utgår dock ingen generell kompensation då händelsen räknas som extraordinär. Man har inte heller rätt att få tillbaka eventuellt förbokade hotell eller evenemang utan ska i sådana fall vända sig till sitt försäkringsbolag.

För att få sin biljett återbetalad eller pengar för sina utlägg måste man kontakta SAS på http://www.sas.se

Har man bokat via resebyrå kontaktar man dem för att få återbetalning…

 

Så är det med det

 

Jag kan tala om att att de jobbar häcken av sig för att försöka hjälpa folk. Alla som kan hantera en dator får i princip hjälpa till just nu, för det handlar om shitloads av folk som behöver boka om. Det här kommer att ta sån tid, och det kommer vara så jäkla mycket extrajobb för de stackarna som sitter med det. De gör så gott de bara kan, så snabbt de bara har möjlighet.

De kommer att få ta så in i helvete mycket skit att det är rent makalöst. Men ändå kommer de att se till så att alla får det de ska ha. Fast de själva inte direkt får nån gagn av det i form av bättre schema eller högre lön. Inte ens en klapp på axeln utan det klagas sen på att de inte hinner med sina ordinarie arbetsuppgifter. Ni vet alla andra klagomål som folk har, som att det är för kallt, eller för varmt eller kanske luktar passageraren intill illa, eller så var maten för fult förpackad, eller varför inte klaga på den där lilla ungen med lock för öronen som skrek?

Jisses om ni bara visste hur folk klagar.. gosh.

Men, alltså, gällande SAS-strejken – varsågoda för lite fakta.

Sluta sprida egenpåhittade sanningar:) det blir inget bra

 

 

Kommentarer

  1. Maja S

    Det har pratats om strejken i veckor. På flera kanaler o i radio. O även via mail (vet för att jag hade en resa hem inbokad i söndags.
    Trots det sitter nu folk o gnäller att de är strandade osv osv.
    Ja va fan bokade ni inte om då?
    Vi bokade om hemresan till senare datum o flög med BRA istället.

  2. Tess W

    Min kusin jobbar på HM och oftast när det är något negativt som kommer ut i medierna så är det en bild på HM fast det handlar om en helt annan affär!
    Hoppas ni har en fin valborg.
    Stora kramar Tess W

  3. Karin

    Åh det är så härligt trevligt att jobba på Kundservice när det händer saker man inte kan styra över.
    Kunderna är alltid så förstående och ödmjuka. 😉

  4. Liselott

    Visst blir man irriterad när man har information som inte andra har och det gnälls på saker och man vet att de anställda jobbar häcken av sej för att hjälpa till, har en son som är lokförare och blir så irriterad på att folk gnäller över SJ som för övrigt bara kör en bråkdel av all tågtrafik. Väldigt ofta beror faktiskt förseningar på folk på spåren incidenter och eftersom Sverige har väldigt hög säkerhet måste alltid sådant kontrolleras och det tar tid och dessutom så är det ofta enkelspår vilket innebär dominoeffekten. Är säker på att de SAS anställda gör allt de kan för att hjälpa och att man faktiskt får ha tålamod,

  5. Katarina

    Stämmer inte riktigt. SJ har lågpris typ sista-minuten-kampanj på avresor ca 24 h före avgång. Så köper jag biljett 2 ggr per månad.

  6. Karin

    Undrar om du inte själv tror lite mkt också. SJs biljettpris styrs av tillgång och efterfrågan samt hur långt det är kvar till avgång innebärande att det blir dyrare ju närmare avgång du kommer. Om kunskap har att göra med hur ofta man nyttjar en tjänst så slår jag ditt regelbundet åkande med 5 dagar i veckan ?

    1. Profilbild
      familjenannorlunda

      Jag sa inte att det alltid blir det. Men ofta. Sist jag åkte exempelvis så skulle jag åka hem tidigare för att gå på konsert. Som blev inställd så jag bokade nya biljetter. De kostade 700+ veckan innan och 350kr när jag bokade en eller två dagar innan. Det här har upprepat sig många gånger. Boka antingen tidigt eller supersent, så är priserna lägre. Men boka sent och risken är att bli utan. Jag antar att du inte bokar dina biljetter varje dag om du åker varje dag? Utan har nån form av månadskort? Och kanske inte åker jättelånga sträckor?
      Pendlartågen är ju ingen skillnad.
      Men, jag går helt på egen erfarenhet:)
      SAS infon är däremot deras egna ord 🙂

×

Carola Wetterholm – Familjen Annorlunda

Carola Wetterholm, niobarnsmamma från Uppsala, som medverkat i Familjen Annorlunda. Numera ensam med alla barnen på heltid. Vi är en stor familj, men den funkar precis som alla andras, kanske lite mer av allt bara . Tvätt och mat...och ytterkläder i den trånga hallen... Ett är säkert och det är att det blir aldrig tråkigt med nio barn i familjen! Maila mig? Gärna :) Här : carolawetterholm@gmail.com

Samarbetspartner:
Stylewish - Influencer Hosting