Allmänt

Otäckt!

Igår var jag rejält rädd, och med all rätt.
Vi tuffade iväg mot årsunda och Strandbadens camping efter att ha packat ihop hemma och lämnat Robban och Corrinda hos mormor och morfar . Stannade i Valbo för middag och inköp av golvpresenning, och sprang in på Ikea och köpte en matstol till Jamie .
Snälla AnnMari ringde för att kolla så jag hört av Janelle efter blixtnedslaget på peace and love och det hade vi, tack och lov , skitläskigt ju..!

Körde vidare och kom fram i solsken 🙂

Vi fick hjälp av Helen och Lars med förtältet men var så kaffesugna och det började regna så vi gjorde kardinalfelet att inte göra klart, utan avvaktade uppehåll innan vi skulle sätta på framsidan och spika fast sidorna i marken .
Fikade i deras förtält när regnet tilltog och mer liknade monsun. Plötsligt rann det in vatten längs golvet på flera ställen så vi torkade och grejade .

Perra som verkligen ogillar camping suckade sådär som man gör 😉

Stormvindar slet och ryckte i vårat stackars icke förankrade tält så jag rusade ut i hällregn och storm och hängde mig, ja jag hängde verkligen! i sidorna samtidigt som jag försökte slå fast pinnarna i marken . De slet sig så fort jag släppte taget och jag ropade på Perra som lämnade barnen och kom och hängde sig i takpinnarna så jag kunde springa ut i bilen och hämta framstycket, tältet tog ju vind nåt så makalöst och var på väg att vränga sig ut och in och över husvagnen .
När vi så stod där , han höll i takpinnen med båda händerna och jag försökte få på tältet och lutade armen mot pinnen så blixtrade det till och smällde samtidigt och jäklar vilken stöt vi fick !
Satan vad rädd jag blev, skrek till och vände mig om och vi tittade på varandra och konstaterade att det var läge att ta barnen och gå in.
In till Helen och Lars som hade en jätterädd Jordan och en skrikande Jamie hos sig och fyra småtjejer kom rusande i panik från toan Lovelia halkade omkull i det smäcksura gräset och det var kaos .
Alla mer eller mindre blöta knölade in oss i deras vagn och sen satt vi där och åskan dundrande rakt över huvudena på oss.
Det var ett vidrigt åskväder som snurrade tillbaka några gånger men så småningom avtog .

Vi var skärrade allihopa , barn som vuxna, man är bra liten inför Moder Natur.

Det hade kunnat gått riktigt illa!
Blixten efter slog ner i vattnet och i diskrummet senare så pratade Helen med en kille som suttit och sett på tv i sin vagn och det hade sprakat och snurrat blixtar runt hans taklucka…
Han trodde hela vagnen var körd.

Marken skakade vid varje blixt och dunder och jag hoppas att det inte var lika illa i Borlänge där Janelle och tusentals andra var!
Det var otäckt .

Barnen blev ju glada bara det slutade mullra men vi vuxna satt uppe länge efter att ha fått ordning på vårat tält, stormen avtog när åskan kom och det stod kvar.

Nu har vi precis vaknat efter en ganska sömnlös natt , det blåser och är mulet men känns helt ok efter gårdagens väder.
Jag hoppas att vi aldrig behöver uppleva nåt liknande ! Det är sällan jag blir rädd sådär men igår var det läskigt.

Småkillarna sover på var sida om mig

Som små stockar

Vi ska äta frukost bara vi får lite ordning i förtältet .

Lovelia och Trixie sover fortfarande men vaknar nog snart för det är ju inte lätt att vara tyst när hela vagnen ruskar när man rör sig 🙂
Håll nu tummarna för att vi får en bra semester utan dramatik !
Janelle vill ev hem från peace and love , hon mådde inte toppen igår kväll men vi får väl se, håll tummarna för henne med.
Hoppas övriga barn har det bra där de är åxå ..!

Ha en bra dag !!

Kommentarer

1. lillys mamma

vart edom vrsta åskan i borlnge ja ed, ja och dottern gick i kupolen förra sommars, och de blev strömlöst en bra stund där för blixten slog ner.. vi va längst ner när de blev strlömlöst dock.. väldigt mörkt..

va förresen i uppsala i måndags och passade på att köpa syltkrukans körsbärssaft -supergod!! får nog ta å åka på nån marknad i gävle sen..

2. Anki

Usch vilken mardröm ni har varit med om men så skönt att ni har en granne med husvagn där ni kunde få lä. Skönt att det har dragit över. Nu hoppas vi att ni och övriga Sverige ska få sommar och värme, Är så innerligt trött på detta regniga och blåsiga vädret vi har haft..
    Kramar från Skåneland

3. Maggan

Det var minsann en lite väl häftig start ni fick på campandet! Men då kan det ju bara bli bättre nu. Det ser så himla mysigt ut på dina bilder och vilken kanonfin gammal vagn ni har! Vi förbereder oss för fullt här,på fredag rullar vårt husvagnsekipage mot Öland. Vi är lite extra sugna på att komma iväg denna gången,för vi har precis bytt vagn och vi är så spända på att testa den nya. Älskar husvagnslivet…… Hoppas ni får en mysig campingsemester! Kram! 🙂

4. Nettan

Usch vad läskigt, men nu kan det väl ändå bara bli bättre!
    Hoppas iallafall att ni får det bra resten av veckan, annars får du väl inte med dig Perra på fler camping resor 😉

5. Ami

Men Carola, jag börjar tro att det är ni som drar till er blixtarna… 😉

Som Marit redan skrivit så kom det bara en blixt här i centrala Borlänge men det var ju mer än nog. Totalt tror jag att det var 5-8 nedslag som gav registrering i utrustningen men det var i hela Borlängeområdet då.

Själv satt ajg och fikade på jobbet och blixten lyste upp hela fikarummet och så small det av bara &#%!¤#. Hua!

Här klarade vi oss ganska bra på kvällen. Det kom en skur som var ganska kraftig och en lite mindre ganska sent.
    Idag har vi haft superbra väder.
    Nu på eftermiddagen, när jag kom hem från jobbet, har jag och Isak suttit ute på uteplatsen och lyssnat på Timbuktu som sjöng om kråkan. Det hörs verkligen superbra hem hit när vinden ligger rätt.
    Ikväll klockan 20 blir det att snyltlyssna på Roxette. 🙂 Men då åker jag och Isak ner till området men stannar utanför. Du är ju i närheten, kom och lyssna! 😉

6. Marit

I Borlänge kom det bara en endaste smäll och blixt. Dock räckte ju det för att den skulle slå ner. Pratade med 2 killar som varit på campingen igår och tydligen hade hela campingen blivit upplyst va blixten å så hade det skakat till i marken. Läskigt. Sjäv hade jag precis lämnat området utanför campingen med mina två barn. Vi satt som tur var i bilen en bit där i från.

7. Neta

Otäckt men tur ni hade husvagn iaf. Varför rör sig vagnen då ni går i den? Det ska den inte göra du har väl plankor eller plattor under stödbenen annars lutar den snart i det här vädret.!

8. Lena

Ja det kan vara riktigt läskigt med naturens krafter ibland. Särskilt när det går så fort från sol till värdens åskväder. Skönt att allt gick så bra i alla fall och att ungdomarna inte blev allvarligt skadade på Peace and Love. Hoppas ni får en trevlig campingsemester nu, inget mera oväder…

9. TuvaLiten

Men FY!! vilken start på semestern 🙁 förstår att ni blev rädda, åska är verkligen inte att leka med.
    Hoppas ni får bättre tur med vädret nu, husvagn is da shit! ;o)

10. Sarah

Usch det lät riktigt otäckt! Vi spelade match i Årsunda när det här började och tja… vi fick inte riktigt spela klart den om man säger så… 😉

×

Carola Wetterholm – Familjen Annorlunda

Carola Wetterholm, niobarnsmamma från Uppsala, som medverkat i Familjen Annorlunda. Numera ensam med alla barnen på heltid. Vi är en stor familj, men den funkar precis som alla andras, kanske lite mer av allt bara . Tvätt och mat...och ytterkläder i den trånga hallen... Ett är säkert och det är att det blir aldrig tråkigt med nio barn i familjen! Maila mig? Gärna :) Här : carolawetterholm@gmail.com