Okategoriserade

Varför ett Varför är viktigt:)

Reklam för Pfizer

.

Ni kommer ihåg att jag samarbetar med Pfizer för att sprida information om att det finns hjälp att få, om man vill sluta röka?

Något av det allra viktigaste ändå för att lyckas bli rökfri, det är en fråga. En kort och koncis fråga:

Varför?

Inte ”varför röker du?” för det kan alla rökare hitta tusen svar på, som rättfärdigar dem;) Utan mer :

”Vad är DITT Varför?” Vad är din anledning att sluta? Varför vill du sluta?

Min var ju en graviditet. Löftet till mig själv, och barnets pappa, som gavs flera år innan det ens fanns på kartan att vi skulle skaffa barn. ”När jag blir gravid, då slutar jag röka.” Sagt med en tvärsäkerhet som sedan inte lämnade så mycket alternativ 😉 Det var upp till bevis.

Andra ”Varför” kan ju vara hälsan, även fast man som rökare mest ignorerar det. Hur många rökare hostar inte lungorna ur sig varje morgon, för att sen ta en morgoncigg?

Det kan vara att man ska få syskonbarn eller barnbarn. Att man träffar sitt livs kärlek som är svårt allergisk, att man ledsnar på den usla kondisen. Kanske att det luktar illa om kläderna. Kanske är det för dyrt? Kanske inser man att man ökar riskerna för att bli skrynklig i fejset tidigare än nödvändigt. Kanske tröttnar man på att stå ute i regn och snålblåst och blossa.

Ja, det finns många anledningar till att man vill sluta röka. En del ytliga, och andra rena överlevnadsåtgärder. Det spelar egentligen inte så stor roll, bara man har ett Varför som är viktigt för en själv, som gör att man pallar med att kämpa emot.

Mitt ständiga varför, sen den dagen jag blev gravid för första gången, och varenda dag sen dess är familjen ♥

Ibland är det svårt att hitta en hållbar anledning. Nej, förresten, låt mig omformulera det: Ibland vill man inte. Man kanske känner sig tvingad, men innerst inne hör man den där motvallspersonen skrika ”Lägg av, jag gör som jag vill!” Vad gör man då?

Då blir det lite svårare, för man behöver en motivation. Men, kanske kan man ta hjälp för att hitta motivationen? Man kan klicka HÄR först, för att testa om, och hur rökberoende man är. Det kan ge en aha-upplevelse som kan leda vidare till ett formulerat Varför:)

Tar man hjälp så fyrdubblas chanserna att sluta röka, och att FÖRBLI rökfri. Motivation och stöd från omgivningen anses idag vara de främsta framgångsfaktorerna för att kunna sluta.

Se dig omkring, jag kan nästan garantera att det finns någon i din omgivning som skulle kunna funka som din motivation. Om inget annat, bara tanken på att elda upp pengar kan vara tillräckligt:)

Så många försöker sluta röka, faktiskt tre av fyra, men alltför få lyckas, och det är ju inget annat är förödande för skallen. Misslyckanden sätter sig och kan påverka nästa gång du försöker.

”Jag klarade bara av fyra rökfria dagar förra gången, varför skulle jag klara fler denna gång?”

Tja … varför INTE?

 

Rent krasst så är det så här att den enda som sätter käppar i hjulet för dig, om du vill sluta röka, det är du själv. Till syvede och sist är det du som har makten att bestämma. Och DU KAN. Om du vill:)

Men man kan med fördel ta hjälp, för det finns ju. Så dumt att inte ge sig själv alla förutsättningar.

 

Tråkiga men dessvärre sanna fakta om rökning:

  • 2020 rökte 7% av svenska befolkningen. Det låter inte så mycket, men betänk att det är ungefär en miljon människor. En miljon, alltså.
  • Att sluta röka kan vara svårt. Tre av fyra rökare vill sluta, men alltför få lyckas.
  • Endast 4-7%, klarar av att sluta röka på lång sikt utan hjälp. Det innebär att ca: 95% dessvärre inte lyckas.
  • Varannan rökare dör i förtid, och i snitt förkortar rökning livet med tio år.
  • I Sverige så insjuknar varje år ungefär 100000 personer i rökningsrelaterade sjukdomar, som förmaksflimmer,diabetes och KOL.

Det finns massor av fakta om att rökning är dåligt. Ingen går runt idag och tror att det är bra. Det är inte bra för någonting alls.

Mycket roligare fakta!

  • Det är aldrig försent att sluta med nikotin.
  • Tar man hjälp av vården så fyrdubblas chanserna till att man blir, och förblir rökfri:D
  • Motivation och stöd från omgivningen ses idag som de främst framgångsfaktorerna för att kunna sluta.
  • Redan inom en timme efter att ha slutat röka så är puls och blodtryck normaliserade, och inom några veckor så är cirkulationen, lungfunktionen och sårläkningen förbättrade.

.

Ett hjälpmedel kan till exempel vara en digital sluta-röka-coach! Alex är en AI-baserad app och genererar en personlig plan som är baserad på KBT. Där kan du bland annat upptäcka vad som triggar igång ditt röksug, hitta verktyg för att kunna hantera det, och även få statistik på hur många rökfria dagar du har, hur mycket pengar du sparat osv. 🙂

Börja med att testa hur beroende du faktiskt är HÄR, och kom igång med din egen Sluta-röka plan 👌🏼

 

 

Kommentarer

×

Carola Wetterholm – Familjen Annorlunda

Carola Wetterholm, niobarnsmamma från Uppsala, som medverkat i Familjen Annorlunda. Numera ensam med alla barnen på heltid. Vi är en stor familj, men den funkar precis som alla andras, kanske lite mer av allt bara . Tvätt och mat...och ytterkläder i den trånga hallen... Ett är säkert och det är att det blir aldrig tråkigt med nio barn i familjen! Maila mig? Gärna :) Här : carolawetterholm@gmail.com

Samarbetspartner:
Cure Media - Influencer Marketing