Okategoriserade

När jag kommer till makten I Uppsala:)

Den dagen jag kommer styra min stad med fast men vänlig hand, så kommer den shape up deluxe:) Om det inte var för att jag skulle behöva umgås med komplett vansinniga människor dagarna i ända skulle jag bli lokalpolitiker. Men, jag skulle mest troligt ta den ena och slå den andra med innan den första timmen var avklarad. Så mycket dumhet och trams. Sista dagarna duggar det tätt med bevis för hur vår stad inte ska tas om hand.

(Låt mig säga: det här är mina tankar och åsikter. Jag står för dem till 100% och man behöver inte tolka dem som att jag försöker tvinga på någon annan dem. Alla får ha sina åsikter, och vad som är rätt eller fel skiljer sig säkerligen åt genom vilka glasögon man tittar genom. Det här är MINA tankar. Ni behöver inte go banans över det, tyck som ni vill, luften är fri och tryckfriheten och åsiktsfriheten är det finaste vi har😜)

Vad sägs om att plöja ner 90 MILJONER i bara planeringen inför en sportarena? 20 år senare, ja, det är korrekt, 20 år senare så lägger man ner planerna. Och Pelling i egenskap av den som är högst ansvarig för kommunens ekonomi uttalar sig som vanligt på ett jävligt klantigt sätt.

Gud jag blir så provocerad av den snubben. Men hur är det ens möjligt att man utan att blinka lägger ner 90 miljoner på ….? Inget. När planerna dök upp så fanns det EN arena i Uppsala, en pytteliten islada där vårt hockeylag Almtuna spelade. Efter att äntligen ha insett att det inte direkt främjar Uppsalas möjligheter att få fram stjärnor i sport, eller att våra barn och ungdomar ges möjlighet att träna olika sporter så började man med sina ”planer”. Efter ett antal år när det inte hände något byggdes det andra arenor, på privata initiativ. Nu har vi några stycken ändå:) Uppsala kommun de fortsätter och fortsätter plöja ner pengar i något som ingen direkt fattar vad, utan att det händer något, Kom ihåg att det var 20 år sen det började.

Dagen efter den här artikeln kommer nästa, och plötsligt begriper jag inget alls. Den ena säger nej och den andra ja…?

VD på Uppsala Kommuns arena och fastighetsbolag….jag säger då det. INte många som kan hålla på och projektera och planera och inte göra ett skit mer än kosta pengar i 20 år.🤷‍♀️

Jag tycker det är trevligt med arenor, och hade vi inte haft de andra, varav en ett stenkast från den som tagit 20 år att planera, så hade jag varit betydligt mer positiv. Men som läget är nu så känns det som att The moment has passed. Det är försent, tåget har gått. Behovet som fanns är annorlunda nu. Staden ser annorlunda ut nu! Där den tilltänkta arenan ska ligga har det vuxit upp ett helt köpcentrum, hela Gränby köpstad. Det går nog att bygga den där ändå, men om man inte gjort det på de här 20 åren så …nej. Det som satt käppar i hjulet finns dessutom kvar, vattensalamandrar och vad fan det nu var.

Jag hade väl hellre sett att de där 90 miljoners använts till själva byggandet, eller till något helt annat. Inte politikernas löner dock. 😜

Det är så enkelt att slösa med andras pengar.

Så för någon dag sen så kommer förslaget från Upplands lokaltrafik. Eller från politiker och styrande jag inte ens orkar hålla reda på, förlåt. Ordförande i trafik- och samhällsutvecklingsnämnden i Region Uppsala, Cecilia Linder (M) uttalar sig såhär, de vill slopa alla fåniga zoner som de införde till stora kostnader i flera olika omgångar, och höja enkelbiljetten från 28 till 36 kr.

Jamen det låter ju bra! Kollektivtrafik är ju det bästa som finns för miljön, och för plånboken! Eller….36kr för att åka några hållplatser, det tar en kvart härifrån in till stan.

Det är ca 2 mil till Knivsta från stan…

Medan det är nio mil till Öregrund. Varför ska det kosta samma lika?

Jag tycker att all kollektivtrafik ska vara det billigaste alternativet. Men idag är det billigare för mig att ta bilen. Jag har räknat på mil, slitage, soppa osv och även p-avgifter och tidsvinst. Alltså inte räknat som i slaviskt räknat utan med överslagsräkning. Tar jag exempelvis bussen till träningen så tar det mig 55 minuter. Kostar idag, med enkelbiljett 28 kr.

Tar jag bilen tar det en kvart, tjugo minuter beroende på trafiken. Det är elva kilometer dit. Bensinåtgång är kanske en liter, vilket just idag är snudd på 20 kronor. Det kostar mig 10 kronor i timmen att parkera där. Så lite dyrare vid en första anblick. Men det tar samtidigt två timmar fram och tillbaka med kollektivtrafik, plus ev väntetider och promenader, medan det tar ca 30-35 minuter med bil, dörr till dörr. Lägg till att jag i princip alltid samåker med syrran så är det ju halva priset, så då landar det på ca 15 spänn. Bilen minskar inte direkt i värde längre, och ja, den kostar försäkring osv men jag behöver en bil för att handla, åka till campingen och för att inte tala om att jag VILL ha en bil:)

Jag ser ingen som helst anledning att det ska vara samma pris för att åka 10 mil och en mil. Jag ser heller ingen vits att det ska vara svindyrt att åka längre.

Jag tycker att det är så här, eller så här funkar i alla fall jag. Jag vill gärna ta det billigaste alternativet. Men inte om det är besvärligare eller tar jättemycket längre tid. Jag är uppvuxen med att åka buss, vi gick i skola inne i stan och bodde utanför. Att åka buss var för mig förstahandsalternativet i många år, innan jag skaffade körkort. Med barn och massa saker att handla och tider att passa så blev bilen förstavalet. Och så länge som kollektivtrafiken är dyrare och sämre, så kommer jag aldrig att åka mer buss än absolut nödvändigt.

Jag har funderat. Och skulle det inte funka om man gjorde kollektivtrafiken ”gratis” för alla, och i stället lade den på skatten. Lite som man gjort med tv-avgiften? Där alla över 18 får betala en avgift, även om man bor i samma hushåll. Vi som exempelvis förr betalade EN tv-licens, betalar nu för alla över 18, dvs just nu fyra stycken, snart fem.

Om samma sak implementerades på lokaltrafiken, och man sen bara kunde kliva på, nog fasen skulle folk åka mer? Eller? Och om folk åker mer, så minskar utsläppen, och det hela blir en Winwin. Det borde funka, utan att det blir en skitstor utgift för den enskilde. På samma sätt som de barnlösa betalar för förskola/skola och de som aldrig är sjuka betalar för sjukvård, och de som aldrig är i trafiken betalar för vägar och underhåll osv. så kan man tycka att det här vore en finfin gemensam sak att betala skatt för.

Under pandemin åkte typ alla buss gratis. Inte för att man fick utan för att Uppsala lokaltrafik inte fick arslet ur vagnen och installerade blippmaskiner i bakdörrarna. Framdörrarna stängdes för förarnas säkerhet, och man förväntades köpa biljett även fast man inte kunde blippa/visa den. Jag tror inte jag känner många som betalade för sig😅 😇 Jag tänker inte tala om hur jag själv gjorde 😉 Nu åker ju inte jag buss mer än nödvändigt, och det gjorde jag inte då heller, ännu mindre då, för varför? Fanns ju inget man fick göra ändå liksom 🤷‍♀️

Om vi återgår en sekund till de olika zonerna som de nu vill slopa…. För bara några år sedan gjordes ett enormt arbete, kostsamt såklart, där man gjorde om de zoner som fanns, och skapade nån slags larvig Londonliknande nät över staden, som såklart blev sämre än innan, det blir ju aldrig bättre;) Det tog tid, kostade Shitloads av pengar och givetvis höjde man priserna till följd av det. Nu ska det alltså bort, efter bara ett fåtal år. Det är enbart slöseri och inkompetens. Oförsvarbart.

Att det ska kosta mer att åka till Öregrund, det ser jag som självklart. Men som vi har nu, att de stadsdelar som ligger lite utanför Uppsala ska kosta mer, det är galet. Så slopade zoner är kanon! Men jag vill inte kunna åka för samma pris när jag kanske eventuellt någon gång i livet vill åka buss tio mil till Öregrund. Eller Sala eller Västerås.🤷‍♀️ Det händer så sällan att jag absolut inte bryr mig om det är billigt. De som bor längre ifrån har valt det av en anledning. Då får man även räkna in resekostnader. På samma sätt som vi som bor mer i en storstad får stå vårt kast där, med dyrare bilförsäkring exempelvis.

Japp, jag är ett hett ämne för politik. Fattar inte varför det ska vara så svårt att vara smart när det handlar om andra. Andra människor och andras pengar. Så, kanske ska jag gå upp och banka på dörren till Stadshuset och säga: Jag är här nu🙌 luta er tillbaka så tar Mamma Carola hand om det här:D:D:D

Hörrni, det var det! Jag ska snart skriva något mindre klagigt, men först ska jag käka en semla:

Ha en finfin lördag:)

Kommentarer

  1. Malin

    Skulle aldrig betala skatt för att södra Sverige ska få åka kommunalt när norra Sverige i stort sett saknar möjligheten. I sådana fall får politikerna först ge oss likadana möjligheter. Och det lär de aldrig göra.

    1. Profilbild
      familjenannorlunda

      Tänker att man får helt enkelt ta en för laget. För alla i världen gynnas ju av minskade utsläpp exempelvis. Det är klart att det suger att betala skatt för något som man inte kan utnyttja. Men samma sak gäller ju faktiskt ex. alla som inte har barn, de betalar ändå för skola och omsorg. Man betalar en massa för saker man inte utnyttjar, det är ju det som är det fiffiga med skatt 😂det går till allt det som behövs 🙂

      1. Malin

        Problemet är ju att det faktiskt behövs, men inte prioriteras. Varför ska norra Sverige alltid ”ta en för laget”?

        1. Profilbild
          familjenannorlunda

          Det tycker jag inte att Norra Sverige ska. Men ni har säkert saker som inte resten av landet har? Förutom avstånd då 😂😆
          Jag tycker att den gamla sloganen : ”Hela Sverige ska leva! ” är bra, varför inte bygga i glesbygderna? Istf att tränga ihop alla i storstäderna. Måste ju rimligen finnas folk som kan jobba på företag även norröver, så de kan etablera sig där, och då behövs bostäder osv. Allt skulle ju gynnas av det:) Inte minst förlossningsvården kanske 😆för det är pinsamt att den inte finns. Och då skulle nog kollektivtrafik också prioriteras. Jag fattar inte varför det inte skulle vara finfint att bygga över hela landet🤷🏼‍♀️

  2. Karin

    Hade skrivit en så lång kommentar men tryckte på fel tangent. Orkar bara skriva en sak nu. Du tackade väl nej när Pelling frågade om du kunde ta en diskussion ansikte mot ansikte istället för att kritisera på nätet? Varför kunde du inte ta en dialog med en person som du ägnar inlägg efter inlägg att kritisera?

    1. Profilbild
      familjenannorlunda

      Haha, det här är något som ni fått för er. Jag har aldrig tackat nej till en diskussion med Pelling! Jag skulle älska det 🙂
      Det som däremot var är att jag skrev ett inlägg om de idiotiska planerna på att bygga lika många nya boenden som i hela Sundsvall, i anslutning till där vi bor. Och att bygga en spårväg som kommer kosta miljarder plus att man måste påla djupt för den och då kommer förstöra vår rullstensås, för evigt. Allt Uppsalas grundvatten kommer därmed bli obrukbart. För all framtid.
      Han måste ha googlat sig själv eller något, för han läste det inlägget och sen skrev han ett långt Mail till mig. Där han mansplainade för mig, i en tydlig ”lilla gumman som inte förstår bättre”-ton varför det skulle vara bra med hans planer. Alltså, hans åsikter om det hela, fast som att jag var dum i huvudet. Han inbjöd INTE till vidare diskussion utan ville bara sätta mig på plats. Han är noll intresserad av att diskutera detta, varken med mig eller med den grupp som bildats för att protestera. Därför tar jag till mina sociala medier för att upplysa.

      Jag har alltså ALDRIG blivit inbjuden till en diskussion med Pelling.
      Han försökte däremot kväsa mig, genom att använda fina ord han tror att jag inte förstår, och en finfin härskarteknik. Han är en otrevlig typ, som inte lyssnar på de medborgare han ska företräda.

      Mina inlägg här och på instagram resulterar alltid i att någon inser det dumma i hans planer. Så många som inte är insatta, som tror att det bara handlar om en enkel grej, när det egentligen förstör mer än det någonsin kommer gynna. Att förstöra grundvattnet är ju inte klokt! Det är något de flesta inte förstått kommer ske och blir väldigt upprörda när jag upplyser om det. Så därför kritiserar jag Pelling. För att det behövs. 🤷🏼‍♀️För att han inte lyssnar. För att folk måste få veta.

  3. Maria

    Vad har du för bilförsäkring? Min kostade lika mycket när jag valde flytta till Gbg (till ett område som de händer saker i) från en liten by.

    1. Profilbild
      familjenannorlunda

      Jag har Trygg-Hansa på min bil. Hade kanske IF (osäker!)på Patricias bil som jag var ägare på, och beroende på om jag skrev att jag bodde här eller i stan där hon bor blev det senare alternativet dyrare. 🤷🏼‍♀️
      Hört många klaga på det, men jag är absolut ingen expert på försäkringar 😂

  4. Birgitta S

    Hur politikerna far fram med skattepengar är helt galet. Tyvärr är det samma sak i flera kommuner . Trevlig kväll!

    1. Profilbild
      familjenannorlunda

      Det måste de ju få? Annars hade väl någon någonstans under de här 20 åren reagerat ?
      Jag kommer aldrig begripa mig på hur kommuners osv ekonomi funkar. I min handlar det ju om inkomst och utgifter som bör matcha varandra någorlunda. I deras vete fan;) miljarder minus är ju liksom
      Ingen ovanlighet 🤷🏼‍♀️😅

×

Carola Wetterholm – Familjen Annorlunda

Carola Wetterholm, niobarnsmamma från Uppsala, som medverkat i Familjen Annorlunda. Numera ensam med alla barnen på heltid. Vi är en stor familj, men den funkar precis som alla andras, kanske lite mer av allt bara . Tvätt och mat...och ytterkläder i den trånga hallen... Ett är säkert och det är att det blir aldrig tråkigt med nio barn i familjen! Maila mig? Gärna :) Här : carolawetterholm@gmail.com

Samarbetspartner:
Stylewish - Influencer Hosting