Okategoriserade

♥ Patricia 30 år♥

Vet ni då?

Den sista september, alltså igår, så fyllde min näst äldsta dotter Patricia år, hela 30 år! Det är ju inget annat än helt galet:)

Nu är Janelle, Patricia, Robban och Corrinda äldre än mig, för jag är ju som alla vet, 23 år:D

Den där lilla gofisen som var som en liten ängel tills hon blev två, då jäklar blev hon en fallen ängel:) och under uppväxten var hon bitvis en liten djävul:) Haha, det är hon den första att skriva under på

Men hon har alltid varit en fin tjej, en bra tjej och en stor glädje i mitt liv

De här kläderna alltså:) De köpte jag innan Janelle föddes, och hon åkte hem i dem från BB. Patricia också och alla andra barnen utom Corrinda. Och det av den enda anledningen att hon ju är tvilling och eftersom Robban var den förstfödda av de två så fick han ha de här byxorna:) Corrinda hade det par jag köpte samtidigt, med små kaniner a la Peter Rabbit på:) Jag tror inte att varken Jack eller Flora hade det på sig när de åkte hem från BB, men de har haft dem iaf:) Tror jag, för vet inte säkert om Florisen haft dem.

Jaja, lång utläggning om ett par brallor, men de är så himla fina tycker jag:)

Patricia har alltid varit en pysslig tjej, hon gillade pärlor och småplock, djur och dockor, hon äskade sina dockor och gick alltid runt med sin favorit i famnen. Sen var det smink och fix, och hon är superduktig på sånt. Städa gillar hon och är väldigt pedantiskt på vissa saker, noggrann kan man ju också kalla det. Hon var också bra på att plocka ögonbrynen;)

Hon har haft olika färg på håret, olika längder under alla år, sällan andra färger än blont till svart, alltså inga röda, rosa, lila osv hårstrån där inte. Nu ha hon precis färgat/tonat eller vad det är, tillbaka från det blonda till en mer cendré färg med slingor, supersnyggt. Hon var väldigt blond som liten, riktigt vitblond, men med åren har det mörknat. Det här är från en blond period.

Jag skulle leta foton idag på henne, men Trixie ockuperade vardagsrummet med sina kompisar så jag kom inte åt fotoalbumen:) så det får bli en annan dag.

Patricia var den som fick rycka in som den andra vuxna här hemma när hennes pappa ballade ur och drog. Inte för att jag krävde det utan för att hon var så nära småkidsen. Jamie och hon är som two peas in a pod, och hon har älskat honom innerligt. Hon var ju …hm… 16, tror jag, när han föddes och har tagit hand om honom som sin egen. Han har älskat henne precis lika mycket, och givetvis gör de det fortfarande men på ett annat vis:) Jordan och Lovelia var också små när Patricia var rätt stor, och hon har alltid varit en lillmamma. Jag tänker aldrig förneka att hon fick ett tungt lass på sina axlar, och jag är evigt tacksam över att hon fanns där. Hon var också så stor, och hade rummet så hon hörde vad som försiggick i köket och vardagsrummet när det var arga röster, och den där natten när han drog hörde hon ju allt. Jag önskar att hon inte gjort det, men jag kan inte göra det ogjort. Och det är heller inte jag som var ett svin🤷‍♀️

Patricia

Hon heter Christina i andranamn efter min systers andranamn och efter vår farmor. Som iofs hette Stina:) Under alla år har hon kallats för Pisan:) Det för att när vi kom hem med henne och presenterade den nya bebisen för Janelle som då var ett år och nio månader gammal och inte pratade så mycket, så sa hon först att det var Nellis Bejjis. Alltså Janelles bebis. Sen försökte hon säga Patricia och det blev Pisan, och så blev det. LillPisan:)

Pisan har vuxit upp till en klok vuxen, med mycket hjärta. Jag känner igen mig i väldigt mycket i henne på många olika vis, och det är säkert delvis därför vi under åren bråkat så stickor och strån rykt:) Nu för tiden skriker vi inte på varandra riktigt så;)

Hon kom hit en sväng idag(jag skriver ju det här mitt i natten) och vi satt och babblade en lång stund, så mysigt

Nu ska vi ha kalas snart, ska bara försöka samla ihop oss alla!

Grattis Patricia på 30 årsdagen, jag älskar dig för alltid till månen och tillbaka

 

Kommentera

  1. Lilian

    Grattis till Patricia som inte känner mig alls men ja har ju följt och läst i många år om hur hon tagit hand om syskon och ställt upp. Förringar absolut inte dina
    övriga barn. Alla är stjärnor var och en på sitt vis.

  2. Gunilla Caroline

    GRATTIS PATRICIA 30 ÅR ÖNSKAR CASSANDRA 33 ÅR 30/9. Vem liknar Patricia av alla syskonen/föräldrarna?! 🎉🎊🎈🎂🎀🎁

Visa alla 6 kommentarer
Cellbes

Måste bara…:)

Reklam och annonslänk för Cellbes

Jag spanade ju lite på stickade tröjor, som jag tänkte skulle kunna passa till mina bruna manchesterbyxor, och snurrade ju såklart iväg:) Här är lite av det jag föll för:

Rundhalsad tröja Oj så fin! Jag gillar det enkla med de där små detaljerna. Finns i flera färger.

Tunika med fickor Det här är samma stuk som på en kofta/cardigan jag har, och de här fickorna är grymt bra! Jag har ju alltid mobilen på mig, och att veta att den inte ramlar ur fickan är värt massor.

Stickad tunika Den här! Allt är fint med den, både den grå färgen, runda kragen som är en aning lös, knapparna på ärmarna, längden och slitsen som gör den superfin!

Stickad polotröja Alla vet ju kanske att jag har svårt för tajta polokragar, men det är ju samtidigt så skönt, värmer gott i nacken. Den här är lösare och sitter inte åt, och den är ju cool med sin omlott.

Den finns i många fina färger men just nu är jag väldigt förtjust i grått:)

Cardigan med dragkedja Den här har jag faktiskt beställt! Fast i svart, men nu ångrar jag mig. Kanske måste jag faktiskt byta den…

Det är samma här, fickorna är perfekta, när de öppnar sig uppåt på det här viset så ligger mobilen tryggt och säkert:)

Stickad klänning med fickor , den här är också fin tycker jag.  Men jag är en aning fundersam på om jag skulle trivas i den?

Är det nån som har nån liknande och kan säga bu och bä? Ni rådde mig så bra en gång i tiden gällande långa kappor:) Nu älskar jag min kappa! Den här har också fickor som ser skapliga ut.

Se där, det var lite av mina spaningar från Cellbes Kika in och säg vad ni tycker:)

Kommentera

NaturecanOkategoriserade

Visste ni att …?

Reklam och annonslänkar för NatureCan

Jag har lärt mig nåt nytt nu igen:) Det gillar man ju ändå, alla dagar som man lärt sig något nytt är en bra dag, det är min övertygelse:)

Det behöver inte vara något avancerat, tvärtom, det kan vara småsaker, som nåt smart vardagshack:)

Jag har lärt mig att Ashwagandha är bra för, eller emot kanske, klimakteriebesvär:) Jag hade ingen aning, visste ni? Jag visste inte ens vad ashwagandha var! Men nu vet jag, det är en adaptogen ört som hjälper kroppen att hantera stress. Den verkar på så vis att den påverkar det endokrina systemet och balanserar aktiviteten i binjurarna, där stresshormonet kortisol bildas. Det vill man ha så lite som möjligt av, för det är inte jättenyttigt för oss. Forskning visar att ashwagandha minskar frisättningen av just kortisol, samtidigt som det stabiliserar kroppens stressrespons.

Jaha? Vad betyder det då? Jo att man, om man intar ashwagandha, upplever en mindre mental och fysisk stress, förbättrad återhämtning och en känsla av lugn och balans i vardagen. Perfekt alltså!

Man upplever alltså ett emotionellt välbefinnande, en mental klarhet och minskad trötthet. Den är också bra för muskelstyrka och återhämtningen plus att den hjälper vid klimakteriebesvär. Tack för det:)

Här hittar ni kapslar med Ashwagandha

Tillbaka till kortisol. Visste ni att kortisol kan leda till viktuppgång genom att det ökar aptiten och påverkar kroppens fettfördelning så man lagrar mer fett runt midjan, det farliga bukfettet? Förutom farligt är det fult, och obekvämt, jag hatar när magen är i vägen när man ska knyta skorna eller böja sig ner:/

Stress, särskilt långvarig, ni vet den där så många av oss har i vardagen utan att egentligen fatta att vi är stressade, rubbar också kroppens ämnesomsättning och hormonreglering vilket kan försvåra viktkontrollen. Så lägger man till lite sömnbrist på det här och effekten förstärks ytterligare genom att öka stressnivåerna och påverka de aptitreglerande hormonerna.

Det här jäkla kortisolet alltså. Dessvärre, eller tja, det är kanske fel uttryck:) men kortisol är ett livsviktigt hormon som hjälper kroppen hantera stress genom att reglera blodsockernivåer, blodtryck och ämnesomsättning, det dämpar inflammationer och behövs vid akuta påfrestningar som infektioner och skador för att skydda kroppen. Det är alltså BRA, men om man långvarig ligger på höga nivåer kan det vara skadligt och leda till viktuppgång, utmattning och nedsatt immunförsvar. Det är som vanligt med de där hormonerna alltså, can´t live with them, can´t live without them:D

Jag ska genast klicka hem en sån här burk!

Jag ska lägga till den i min frukostrutin, som består av blåbär och kvarg såklart, med antingen min egen müsli i eller knäckebröd brutet i bitar(just nu min favorit). Sen ett glas med iskallt vatten och Kollagen, en kapsel NMN och en gummie Äppelcidervinäger.

 

Varför just de här tänker ni?
Jo, för att jag alltid dricker ett stort glas vatten innan frukost, och då passar det perfekt att blanda i kollagenet då, annars glömmer jag det:)
Kollagen är bra för muskler, ben, leder, hud, hår, naglar bland annat:)
NMN hjälper till med förbättrad cellulär energi, cellulär reparation, kognitiv funktion och hjärnhälsa, förbättrad hjärthälsa, och anti-ageing effekter:)  Det är ett longevity-tillskott för att liksom hålla kroppen och knoppen så ung det går:) NMN är avsedda för alla, både män och kvinnor, som alltid är på språng, är en upptagen jobbperson, eller kanske bara en förälder som försöker jonglera tusen bollar samtidigt:) Jag alltså:) Och det är perfekt att ta på morgonen för att orka med dagen.
Och Äppelcidervinäger för att det är ju sen gammalt hur bra och nyttigt det är. Men det smakar fan apa. Jag vet att det finns de som tycker om smaken men dit hör inte jag. Jag har under en period druckit det, utspätt såklart, pga att jag hade problem med magen, det hjälpte men till vilket pris? Jösses, det hjälpte inte ens att hålla för näsan:)
De här gummiesarna smakar äpple och är goda:)
Äppelcidervinäger kan hjälpa till med en bättre matsmältning, vilket var mitt problem och fortfarande kan vara. Jag har en tendens att vräka i mig mat, fort som fasen, riktigt hetsätarbeteende. Inte för nån annan anledning än gammal vana, under alla år med småbarn så var det enda chansen att få i sig maten varm:D
Det hjälper även till att upprätthålla ett normalt blodsocker, uppnå och behålla en hälsosam vikt, minskar trötthet ger en förbättrad ämnesomsättning. Det innehåller också c-vitamin för hälsofördelar som frisk hud, bättre hår och starkare naglar:)
Jag gillar att boosta!!
Och nu inför en lång och mörk vinter som tar slut om tusen år ungefär, så försöker jag preppa även med D-vitamin
Det är svårt att ta upp tillräckliga mängder via kosten, och för att kroppen själv ska producera D-vitamin behöver den utsättas för solens UV-strålar, och lycka till med det i Sverige på vintern liksom…
Jag kommer inte ihåg exakt nu, men det handlar om att vi behöver exponera stora delar av kroppen, det räcker inte med ansiktet, för solen under minst en kvart om dagen för att ”få i” oss tillräckligt. Det är på sommaren. På vintern är solens strålar svagare och jag antar att jag inte är ensam om att inte ens se den många dagar, bakom det massiva grå molntäcket…Att klä av sig och ligga på balkongen och ”sola” är inte det första man tänker på kanske;)
D-vitaminet är viktigt för immunsystemet, musklerna och skelettet och är viktigt överlag för hälsan.
Plus att ni alltid rekommenderat mig att äta det för att slippa vara så ohemult trött:D
Bra pris på den här också!
Som alltid kan ni använda koden: CAROLANC20 så får ni 20% hos NatureCan
Det finns verkligen något för alla behov, och jag älskar att läsa att informativa inlägg de har om olika kosttillskott, för att inte tala om alla forskningar som de länkar till, som kommer från stora, oberoende laboratorier. För mig känns det otroligt bra:)
Jag lär mig massor, om hälsa, som ju är ett stort intresse.
Hellre förebygga än behandla är en klok linje att försöka leva efter ♥

 

Kommentera

Okategoriserade

Svampjakt:)

Igår var det söndag, och jag har varit som en zombie hela helgen. Kanske för mycket att göra, kanske för lite träning, kanske för mycket tjafs med kids, eller så var det en liten förkylning som försökte sig på nåt. Men igår var det som det skulle igen 🙂

Jag la ut ett samarbete på instagram, kolla där ni som vill ha rabatt på VästerbottensSåpa:) och det var dagens jobb, som ju allt var förberett för sen innan. Så när syrran messade och frågade vi skulle ta en tur i svampskogen så var jag inte sen att säga ja.

Jag är värdelös på att hitta svamp, jag måste liksom få dem utpekade för mig, sen kanske jag kan hitta på egen hand:)

Vanliga gula kantareller ser jag ju, fast det krävs typ att jag ramlar in i ett hav av dem för att jag verkligen ska notera:) De här höstkantarellerna däremot… de gör det ju inte direkt enkelt för en.

Dels gömmer de sig, dels ser de ut lite hur som helst och sa jag att de gömmer sig?

Först hittade vi inga. Sen två. Sen tio. Sen inga. Men vafan. Och sen rasslade det till och vi hittade massor, men de var rätt små.

Men, är de små får man ta två, det är sen gammalt:) Och det borde ju vara som med annat, kalv är finare än ko, och kyckling finare än höna;) Alltså borde små kantareller vara mer delikatessiga:)

Det blev tre kilo.

Jag har ju sett hur folk plockat superfina, superstora och superlånga, och riktigt där är vi ju inte, men tre kilo är ändå halva köksbordet när man ska torka:) Det tänker jag inte göra iofs utan det ska bli paj och soppa:)

Syrran klev rakt på två muterade gula kantareller, kolla foten:)

Nä okej, det syns inte så bra, men den var brutal. Sen helt plötsligt stod det femton gula i givakt på ett ställe, men inte en enda till.

Blåbären var inget man skojade bort heller!

Så många! Jag har dock plockat färdigt för i år, mina frysar är fulla:) Men kanske kan man plocka så det håller sig i kylen. De är fortfarande fina och goda, men lite sköra i skalet så inget man kan plocka i hinkar utan mer i ett lager:)

Att gå i skogen är något av det mysigaste som finns ju. Jag trivs där, det är rogivande och stärkande, man kan antingen bara lyssna på naturen, eller på ljudbok, eller om syrran är med-babbla massa skit:) Nu var det inte så blött vilket är skönt så man slipper bli kall och frysa om fötterna. En bonus med att gå på ojämn terräng är ju att både kropp och knopp får jobba, det är nyttigt. Att gå på ojämn mark är bra för balansen och för de där musklerna man inte direkt anstränger när det är platt asfalt.

En nackdel är fästingar. Alltså dessa vidriga kryp! Syrran hade en som kröp på magen när vi kom hem och jag duschade länge och synade varje del av kroppen.

Det var fantastiskt väder men trots det var det en aning valhänt när vi kom hem, det blir kyligt och det märks i händerna.

Vi rensade och sen ringde Robban och hade lagat middag, han brukar göra det på söndagar när han är ledig, så vi åkte hem och käkade, och sen tog vi med Doris på en promenad. Syrran tänkte gå hem och då kan vi ju lika bra gå promenad i hop:)

 

Idag är det måndag, och jag har kursträff online. Det ska bli mysigt:) Jag gillar att krypa upp med kaffekoppen framför datorn, ha Teams med alla kurserna och lyssna på intressanta saker:)

Sen blir det träning och det är väl vad som är planerat. Resten tillkommer allt eftersom:D

Kommentera

Cellbes

Vem har jag blivit?:D

Innehåller reklam och annonslänk för Cellbes

 

Ibland. Ibland alltså:D Ja, ibland så skakar jag bara på huvudet åt mig själv, hur är det möjligt att ändra sig så drastiskt? Jag har blivit helt besatt av ett par byxor, och det är verkligen inte vilka brallor som helst, nej. Det är … och håll i hatten nu – ett par BRUNA MANCHESTERBRALLOR!? Alltså va? Dessutom … dessutom! Så är de VIDA?!

Låt mig klargöra en sak. Jag är född i Manchesteråldern, då mamma tvingade på mig sådana brallor för ”att det är så praktiskt och bra, man fryser inte i dem.” Sant. Men de är fula. Jag har också genomlidit åren då allt var utsvängt, bara mer eller mindre, och jag tycker det är fult. Vida byxor är fult. Punkt.

SÅ det är ju jäkligt märkligt att jag går in på Cellbes, ser den här bilden på startsidan och genast känner hur kärleken spirar!

Att det var och är, 25% rabatt på dem gjorde ju inget alls, för nu ligger de i min varukorg.

Manchesterbyxor Visst är de väl fina?

Jag har skytt manchester som pesten sen jag var liten, men efter att jag fått nån av ungarna och absolut inga byxor passade och jag akut var tvungen att köpa ett par som jag kunde ha, och det absolut enda som fanns i butikerna var bootcutbrallor i just – manchester – ja då fick jag ju ta dem. Motvilligt och surt, men de var ju sköna. Efter ett tag blev de snygga också:) och jag sörjer att de är helt borta. Jag som spar på allt, men de måste ha nötts ut helt:) Troligen skulle de ändå ha krympt i tvätten också;)

Grejen är väl att även om det var hemskt på dåtiden, för då ville ju jag ha tunna Gul och Blå-jeans som alla andra, men mamma var så förbannat envis och det var liksom ingen idé att protestera, det blev ändå det hon bestämde:D så är det ändå ett himla skönt material! Det ÄR varmare än jeans vilket är skönt den kalla årstiden.

Det finns en smalare variant också av manchesterbyxor

De här finns i svart också, och de är kanske egentligen mer jag, men de ger mig inte alls samma pirr i magen, märkligt nog. Tydligen har min smak ändrats en aning.

Däremot är det inte som att jag ogillar de smalare, tvärtom, och en modell jag gillar och har några par i är den här treggingsvarianten, dock i jeans.

Treggings kan vara det bekvämaste man kan ha ändå, bara dra på, dessutom med en bred midja, det är bra. De här har dragkedjegylf, men ser ändå slätare ut i fram än ”vanliga” byxor med knäppning.

 

Treggings De här är helt utan gylf, bara resår i midjan, men med hällor! Det gillar jag, för det kan vara så fint med ett bälte ju:)

Annan modell, men manchester I en väldigt fin blå färg.

Jag har tänkt att jag ska bli lite roligare när det kommer till kläder, och jag försöker. Jag har en hel del mönstrade plagg nu och kommit så långt som att jag trivs i dem, men byxorna är fortfarande helst svarta:) Det kan liksom aldrig bli fel med ett par svarta jeans liksom. Brunt är ju ändå nästan svart:D och det är en färg jag med åren kommit att tycka mycket om, så nu ska det bli jag och ett par bruna manchesterbyxor:)

Till dem tänker jag ha flanellskjortor och stickade tröjor, men det ska jag visa er en annan dag:)

Tills dess, kolla in på Cellbes

Det finns så mycket fint just nu:) Jag skriver det ofta, men det är inte mindre sant för det:)

Hörs snart! Nu ska jag rensa kantareller 🙂

Kommentera

  1. Agneta

    Så sant när det gäller manchester. Jag kan riktigt komma ihåg hur jag hatade det! Jag är 71a. Och nu tycker jag också det är jättesnyggt. Alla mina byxor är typ bootcut.

Okategoriserade

Nostalgitripp:)

Redan fredag! En kompis skrev i ett mess: Äntligen fredag! Och jag kände bara att eh? va? Det var ju fredag nyss:)

Och det var dessutom första september för en kvart sen, nu är vi i slutet. Vilket innebär att vi närmar oss en födelsedag igen, den här gången är det Patricia som fyller 30♥

Jösses Amalia, jag minns som igår när JAG fyllde 30! Alltså på allvar, det känns väldigt nära. Dagen innan jag fyllde, den 9 december, var vi på ett rutinultraljud för att kolla till bebisen som annonserat sin ankomst. Jag jobbade då som sekreterare på barnsjukhuset som ligger precis vid kvinnokliniken, och hann inte byta om, så jag gick dit i min vita rock, namnskylt och sandaler:)

Mötte upp den blivande pappan, och vi gick in. Barnmorskan frågade om olika saker, bland annat om det ultraljud jag gjort ett år tidigare, då för att jag fick åka in akut på nyårsafton av alla dagar. Jag hade såklart haft ont till och från länge, men inte sökt vård, för det är ju så jag jobbar, lid och härda ut, det går över:D Men nu skulle vi flyga till Thailand dagen efter, ja på nyårsdagen;) och jag fick plötsligt panik över att det skulle bli värre där. Så innan festen på kvällen drog jag en sväng till akuten och fick först den klassiska diagnosen som alla läkar verkar ställa när det rör sig om buksmärta – misstanke om blindtarmsinflammation. Eller utomkvedshavandeskap. Båda var ju helt och totalt omöjliga eftersom jag haft ont säkert ett halvår, men det lyssnade ju inte de på. Graviditetstestet visade negativt, såklart, och blindtarmen var fin den också, såklart.

Jag var övertygad om att det var något med äggledaren eftersom jag hade så tydliga symptom över den, och alltid runt ägglossning, men det satt tydligen långt in att kolla det, för man skulle tydligen inte kunna känna sånt. Men det gjorde jag, och det visade sig att de var en blodcysta(vidrigt namn) som satt på äggledaren. Jag säger ju det, jag är en jävel på att diagnosticera:)

Kommer inte ihåg vad de gjorde mer än ingenting, men tror jag fick ta ut spiralen och äta nån antibiotika eller så, fast vi skulle ju till solen och det var noll restriktioner så jag minns inte. Sen fick jag söka privat gyn när vi kom hem. Tack för den, vården. Men den där cystan försvann av sig själv, och har aldrig återkommit, eller i alla fall aldrig märkts av.

Vi pratade lite om det och hon sa att hon kunde kolla på den också, och så började hon åka runt över magen med ultraljudsmaskinen, blev tyst, men det är ju som det brukar, och sen sa hon med en röst som fick blodet att isa sig:

”När var du på det där ultraljudet, var det nyligen?”

”Eh nä? Typ ett år sen.”

”Jaha.” Tystnad. ”För jag kan säga direkt att det är två här.”

Tvillingar.

Tvillingar.

Oj då:) Den paniken som sköljde över mig var inte nådig. Besvikelse, för att vara ärlig. Jag hade aldrig ens tänkt tanken på att jag skulle få tvillingar, aldrig. Mina kusiner är Twins, men inte en tanke på att jag skulle få det. Min egentligen enda ”erfarenhet” var en mamma på samma gård som vi, som gick runt med sina två i en gigantiskt vagn och alltid såg så förbannat trött, sur och less ut:)

Jag som hade Janelle och Patricia som var 6+5 år, hade ju sett fram emot att bli en lattemorsa:) Glida runt på stan och bara lyxa. Det gick ju upp i rök direkt där och då, kan man säga. En minut senare, när det sjunkit in, spred sig en enorm glädje och stolthet i hela kroppen. Vafan! JAG skulle få TVILLINGAR!

Och den känslan har aldrig avtagit, helt ärligt. De är 25 år nu och jag är fortfarande ofantligt stolt och lycklig över att ha fått den höga äran att bli tvillingmamma. Det är coolt:)

Det är inte jobbigare med två, det är krångligare på sin höjd, men det är också förbannat kul:)

Nåväl. Det känns som igår:) Min tidsuppfattning är inte optimal, jag vet:D

Nåt som däremot är helt sant är att tvillingar tar dubbelt så mycket plats i sängen, jag sov konstant på ett hörn;) För givetvis sov de mellan oss och inte i sin säng🤷‍♀️

Jaja, från tvillingar och Patricias födelsedag vidare till veckan som varit.

Den har varit fyrkantig skulle man kunna säga. Det enda jag gjort är att stirra på en skärm, suttit klistrad och redigerat, redigerat, redigerat. Eller för all del filmat också då. Och det är inte slut än:) Jag har flera videos att redigera:)

Sen har jag haft ett skrivpass med min kurs, det är alltid kul. Det roliga är att det verkligen blir av då att jag sätter mig och skriver. Jag har haft så mycket annat att jag inte hunnit med mitt skrivande som jag vill, och då blir det en jäkla uppförsbacke. Nu avsätter jag den där tiden och det spiller över i att jag gärna fortsätter:)

Jag har i alla fall tränat lite, vilket är skönt! I måndags eget pass, lågintensivt med många repetitioner, och det tog två och en halv timme:) Inte för att övningarna tar så lång tid, de klarar man av på typ 45 minuter, max, men för att syrran och jag inte pratat på hela helgen:D Vi hade massor att avhandla, både viktigt och oviktigt, mest det senaste kanske. På tisdagen körde vi multifys, ett pass jag inte är överförtjust i, överlag, men den här ledaren är bra så det funkar. Sen fick jag boka av onsdagen för jag hann inte, och samma med torsdagen, men igår blev det äntligen ett helt vanligt cirkelfyspass! Äntligen, Friskis är ju så jobbiga för när de tar in nya pass, så hamnar precis allt fokus på dem och alla andra får stryka på foten. Just cirkelfys har det varit få av, i stället är det massa hyrox, som är det nya. Och det är inte vår grej alls. Vi ska testa med en annan ledare, men det vi kört var så fruktansvärt tråkigt. Bara massa löpning, och det är ju, förutom jobbigt då;) inget som min onda fot klarar av. Hårda golv, och rätt tvära svängar gör att det ofelbart blir sämre med den och det är ju inte nåt jag känner för att pusha.

Ikväll skulle jag ut med Helen och kompisarna, men hon är sjuk. Jag hade tänkt gå ändå, men tror inte att jag pallar. Har en lite småstörig huvdvärk som vägrar ge med sig. Det känns onödigt helt enkelt. Jag har heller inte varit ”bara hemma” en helg på evigheter, utan planer, utan jobb, och det känns som jag kanske behöver det. Jobb blir det oavsett men fokus kommer ligga på annat:)

Som att skriva. Och att ta en promenad med Doris. Kanske städa lite för jag har en så jäkla bra serie i ljudbokslurarna:) Jag vill helst bara lyssna vidare.

Vad ska ni göra?

Berätta:)

 

 

Kommentera

  1. Ekot

    Är det fint väder, röj i trädgård och annat ute-fix. Rensa garage och liknande är också trevligare vid bra väder, det ger bra omväxling till det fyrkantiga, och är också en sorts träning. Fixa med cyklar är också bra i finväder.

    1. Profilbild
      familjenannorlunda

      Grejen är ju att jag inte haft tid med något annat än det som sker vid en skärm 🤷🏼‍♀️ Isf hade jag gjort det såklart, för vädret har varit fint. Men prioriteringslistan måste liksom följas, annars blir det inte bra:)
      Så även om det smärtar att inte kunna utnyttja fint väder så är det så det är🤷🏼‍♀️

  2. Cecilia

    Fått hem dottern som började plugga på annan ort i höstas och därmed flyttade hemifrån i samma veva.
    Glädjen stor och massa soffhäng, god mat och även en vända till gymmet idag. Kul att träna tillsammans. Imorgon söndag har det annonserats shopping i ett större köpcenter så det får det bli 🙂

  3. Birgitta S

    Hej! Tvillingar är bäst! Vi har 2 söner på 26 år så efterlängtade efter x antal missfall. Vet att när jag sa att jag väntade 2 sa en del idioter stackars dig? 😡 . Aldrig upplevt det som jobbigt. Snarare att andra mammor man umgicks med o hade en 2 åring o en 5 månaders hade det körigare. Våra killar var synkade med mat hyfsat med sömn efter ett tag. Enkelt med vad skall vi göra vi kör parken eller skogen idag på samma nivå. Såg på samma barnprogram de få som fanns på den tiden. Enda minus var väl kostnad 2 av allt. Cykel så klart skall de få det samtidigt. Dubbla vinteroveraller o galonisar. Men mkt finns att köpa begagnat om man anstränger sig.
    Trevlig helg !

Visa alla 6 kommentarer
Naturecan

Fyll på med protein och kreatin:)

Reklam och annonslänk för NatureCan

 

Idag blir det lite kostkunskap:) Hoppa till slutet för rabattkod om ni inte orkar läsa.

Tidigare så ansåg jag att alla kosttillskott var nonsens. Jag var helt övertygad om att det vi behöver går att få i sig via fullgod normal kost. Så om vi äter från hela kostcirkeln så är det tillräckligt. Och det är det ju, på sätt och vis, men eftersom vi är många som inte direkt gör det så är det ju en sanning med modifikation:) Jag äter idag oerhört sällan exempelvis fet fisk, av flera anledningar, dels priset och dels alla ”larm” om utfiske, miljögifter osv. Samma med kött, det är antibiotikaspäckat om man inte väljer ekologiskt som kostar en halv njure;) och man vet liksom inte längre vad som är bra på riktigt. Vi äter rätt mycket vegetariska alternativ och det är ju välkänt att man då inte får i sig tillräckliga mängder av protein. Man behöver kombinera rätt för att få fullvärdigt protein och det där är inte direkt enkel vetenskap:)

Låt oss prata lite om just protein, denna viktiga beståndsdel som kroppen inte kan tillverka utan vi måste tillföra den.

Livsmedelsverkets rekommendationer för friska personer mellan 18-65 är 0,85 g protein per kilo kroppsvikt.  Det blir om man väger 65 kilo, 54gram rent protein per dag. Mer om vi tränar, vilket ju alla bör göra:)

När vi blir äldre ökar vårt behov av just protein och vi behöver mer per kilo kroppsvikt, runt 1,0-1,3g/kg kroppsvikt per dag när man är över 65 år, vilket innebär 84,5gram protein per dag.

I jämförelse innehåller ett ägg ungefär 7 gram, så det är en hel del man ska tugga i sig:) plus att vi ju inte enbart äter protein utan kolhydrater och fett också.

Protein behöver vi för att bevara våra muskler starka, och det vill vi för att kunna vara fortsatt aktiva. Det behövs också för att bibehålla immunförsvaret och för att ORKA vara aktiva, plus för sårläkning och bentätheten. Dessutom håller vi oss mätta längre på  just protein.

Med andra ord, protein är superviktigt. Om man vet med sig att man kanske inte får i sig tillräckliga mängder, kan man med fördel komplettera med ett proteinpulver:) (Jag vet inte hur många gånger jag skrivit samma ord nu😂)

Jag har under åren till och från använt olika märken, med olika smaker, och främst använt det till att blanda i antingen min naturella kvarg för att få god smak och massor av protein, kvarg är ju rikt på det i sig självt, eller för att göra smoothies. Det är stor skillnad på ”godhet” i pulvren, en del smakar mjöl och konstgjort medan andra är väldigt goda. NatureCans produkter är överlag välsmakande så de kan jag med varm hand rekommendera.

Det här proteinpulvret finns i naturell, vanilj och chokladsmak:) Jag älskar vanilj! Och med det så får man i sig runt 22-24gram protein per portion, dvs det är ett enkelt komplement om man har lite svårt att få i sig. Jag gillar att skaka ihop en shake som mellis eller direkt efter träningen.

 

Det senaste jag har är ProteinKaffe:) Det är gjort med riktigt kaffe och förutom proteinet får man även koffeinet. Whats not to love?

Jag hade en aning svårt för det först, det var inte gott med vatten som inte var iskallt, men när jag väl insåg det, en riktig keeper! Jag dricker den helst blandad med vatten som stått i kylskåpet, och isbitar, det ska vara kallt så det krispar sig:) Eller, varmt som vanligt kaffe. Men inte halvmesigt där i mellan:)

Ni ser ju även min nya kärlek, Kreatin gummies

Kreatin är något jag relativ nyligen börjat med, men oj alltså! Inom träningsvärlden har det ju ”alltid” funnits kunskap om hur bra det är för ökad fysisk prestation, främst i korta högintensiva träningspass och för ökad muskelstyrka, men visste ni att det är suveränt även för normalisar? Det deltar i flera av våra hjärnfunktioner, och bidrar till det centrala nervsystemets normala funktion och är bra för hjärnhälsan:) Forskningen lutar mot att kreatin höjer våra humörnivåer och ger en känsla av välbefinnande och skärpa. Vem behöver inte det? Kreatin är alltså inte bara för musklerna utan även för sinnet.

Gummies är också en sån där grej jag varit väldigt skeptiskt mot. Jag har nånstans jämställt det med godis och tyckt det varit fånigt att vuxna människor inte ska kunna svälja en tablett eller skaka ihop en shake. Och så testade jag:D

Förutom är de är GODA, de här smakar citron, så är det ju ofantligt mycket enklare med en fördoserad bit, man behöver inte puffa runt med pulver på hela köksbänken eller få massa disk. Kanske främst för att de är goda förresten 🙂 Haha, jag har ju världens sämsta karaktär och när jag blir sådär tvärsugen på något gott, då är det perfekt med en gummies av vilket slag det än är:) Fånigt enligt min egen föraktfullhet – jajamen:D

Jag har fler på lager, och varierar. Det ska jag visa er en annan gång, för det är ett trevligt sätt att ta sina tillskott:)

En sista sak idag, och det är Kollagenpulver Köp det bara!

När vi åldras minskar den naturliga kollegenproduktionen, vilket suger. Kollagen är ett viktigt protein som finns i våra muskler, ben och leder. Det stärker också hud, hår och naglar genom att ge struktur, elasticitet och fukt. Det bidrar också till läkning av slemhinnor, inklusive tarmen(!) och kan förbättra sömnkvaliten.

Jag har ett naturellt, men det finns i flera smaker. Jag gillar att smaksätta själv, och det gör jag på olika vis, ofta genom att blanda det i juice eller annan dryck, och det här löser sig easypeasy. Jag som har flyttat på senor i foten inbillar mig att det här är finemang för dem, jag vet att just den senan i min kropp är ungefär lika elastiskt som en järnkedja, men även sådana behöver smörjas:) Något jag definitivt märker av otvetydigt är att mina naglar växer som ogräs och är starka igen efter åratal av att vara förvisso rätt långa men väldigt klena. Jag älskar kollagen!

Hur var det med rabattkoden då, tänker ni?

Jomen såhär: Med CAROLANC20 får ni 20% rabatt:)

NatureCan hittar ni här:)

In med er och kolla nu, det här är riktigt bra grejor överlag och testade med offentliga labbrapporter, plus att det finns massor av länkar för att läsa mer och lära sig:)

Kommentera

×

Carola Wetterholm – Familjen Annorlunda

Carola Wetterholm, niobarnsmamma från Uppsala, som medverkat i Familjen Annorlunda. Numera ensam med alla barnen på heltid. Vi är en stor familj, men den funkar precis som alla andras, kanske lite mer av allt bara . Tvätt och mat...och ytterkläder i den trånga hallen... Ett är säkert och det är att det blir aldrig tråkigt med nio barn i familjen! Maila mig? Gärna :) Här : carolawetterholm@gmail.com

Samarbetspartner:
Stylewish - Influencer Hosting