Okategoriserade

Efterhandskränkt:)

Jag känner mig efterhandskränkt. Eller kanske retrokränkt?

Jag hittade mina betyg i en mapp på datorn när jag städade lite, och tittade faktiskt på dem. Så här strålande betyg hade jag alltså när jag slutade i nian. Ja, jag skämtar, de är relativt intetsägande. Till mitt försvar så gick jag i en pluggklass där alla var genier, jag räckte dessutom aldrig upp handen. Jag vet inte hur många gånger under min skoltid jag fått höra det.

”Räcker du upp handen så kommer du få en fyra/femma”

Vafan? Jag vågade ju inte. Och så straffas man för det. För min klass var inte snäll, det var väldigt mycket hån och skratt och jag är svinblyg. Det är jag fortfarande, och inte ens idag så  jag gapar jag ett svar högt i en folksamling, det finns inte på kartan. Jag ropar inte ens in saker på auktion av den anledningen att man måste höja rösten offentligt. Det är ett oöverstigligt hinder, som jag inte kan jobba bort, för tro mig, jag har försökt. Så idag när jag på barnens utvecklingssamtal hör lärarna säga att de måste räcka upp handen mer och svara på frågor, så kokar det:) Min fråga då är alltid: ”Men om man inte törs då?”

Varför ska man behöva svara inför en hel klass?

Ja, med det i åtanke, plus att det här var på stenåldern när man liksom delade ut ett visst antal ettor, tvåor, treor, fyror och femmor per klass, var det slut på femmor fick man en fyra, var även de slut fick man en trea osv, så kan man nog lägga på en siffra upp på allt:)

Men, det jag är efterhandskränkt av, och liksom upptäckte nu… är min tvåa i idrott??

På allvar här?

Jag spelade fotboll tills jag var tonåring, jag var bland de bästa tjejerna på basket, innebandy, brännboll, handboll, you name it. Jag backade inte för att gå i klinch med någon framför mål. Jag var sämst på att springa 60 meter förvisso, men kunde sula iväg den där lilla bollen i ”kast med liten boll” längre än de flesta. Jag gick på redskapsgymnastik tills jag började med fotboll. Jag var alltid på lektionerna. Jag var bra på idrott helt enkelt.

Och fick en jävla tvåa?

Mest troligt berodde det på att jag inte var kille, för vår gympalärare, en kvinna, var väldigt mycket mer förtjust i pojkarna. På ett inte helt korrekt vis.. Jag är helt säker dessutom på att jag hade en trea året innan, när vi hade en manlig lärare…

EFTERHANDSKRÄNKT alltså.:)

Mina övriga tvåor är i kemi, för jag klarar inte av siffror, att matte är en trea är enbart för att jag bytte till allmän kurs i nian, jag hade genomgående låga betyg i det. Jag kan inte räkna. Dyskalkuli. Googla:)

Och sen i franska. Haha, kan vara för att kärringen vi hade var ökänd i hela stan, och en riktig vidrig människa. I tre år läste jag franska, och i tre år hoppade hon över mig. Jag fick inga frågor, blev överhoppad när vi i tur och ordning skulle läsa högt. Mina prov rättades men undantogs från medelräkningen, för jag skulle ju dra ner det. Men däremot så räknades jag med som elev, så våra medel var skyhöga… Jorrå. Så var det på stenåldern. Ingen anpassning eller rättvisa där inte.

Egentligen är det inte så konstigt att man har ett självförtroende som sitter nånstans vid fotknölarna.

Varför jag inte sa nåt?

Ja, det gjorde jag ju, men ingen lyssnade. Till sist blev det ju rätt skönt att slippa bry sig, även om jag alltid pluggade och försökte. För man vet ju aldrig om man just idag skulle få frågan. Hände aldrig..

SÅ dålig var jag inte, jag förtjänade lugnt ett högre betyg, men fick ju aldrig visa det. Hade jag gått i de andra franskaklassen så hade mina provresultat dessutom varit medel. Inte för att de var bättre, men för att vår lärare ju räknade bort mitt och en, eller två tjejers resultat, men alltså tog med oss när hon delade.

Tjänstefel deluxe men hon hade nån hållhake på rektor. På riktigt alltså.

 

Trea i barnkunskap är ju lite pinsamt förstås;) men jag kan nog lova att jag visade mig vara bäst i klassen på det med åren:)

Fyran i svenska hade varit en femma ”om jag räckt upp handen” och fyran i religion.. tja? Det är kul:)

Fyran i slöjd är rent fusk, jag tog hem min huvtröja som skulle sys och lät mamma sy den:):)

Träslöjd var jag bra på, men på syslöjden ägnade jag mig nog mest åt att sprätta.

 

Värt att notera är att jag året efter, på gymnasiet, höjde alla betyg. Men slutade plugga:) Där gick jag med ett gäng tjejer varav merparten hellre festade än pluggade, så det var liksom inga problem att ligga högt utan att anstränga sig. Till skillnad från 1-9 när alla var klipska och idag inte direkt jobbar för låga löner.

Egentligen är betyg så missvisande.

Idag kan man ju få sänkt betyg för att man misslyckas på nationella proven? Vad är det för jäkla trams? Ett enda prov som trumfar över flera års prov.

På min tid var de nationella proven ett test för att se så att hela landet hade godtagbara och liknande kunskaper. Idag är det det absolut enda som räknas. Stört.

.

Jaha, så nu har jag visat mina slutbetyg i nian. Det hör till kategorin jag trodde jag aldrig skulle göra:)

 

Idag har jag, för att fortsätta med skola, skickat in mina allra sista uppgifter, och är klar.

På onsdag är det sommarlov för kidsen, och jag känner att det är väldigt välbehövligt. För oss alla. Jag behöver släppa tider, deadlines och press. Ja, så gott det går då såklart:) Barnen behöver få vila, och bara vara.

Jag har tre barn i år som slutar i sina gamla klasser. Corrinda som tog studenten, Novalie som slutar nian och Lovelia som slutar femman. Det kommer nog bli en del tårar på onsdag, för hur det än är så är det jobbigt att skiljas åt när man följts i så många år.

Lovelia köpte avslutningskläder igår, en fin blus och ett par jeansshorts och hon var så nöjd.

Vi var till Gränby för att småkidsen ville testa Parkour. Uppsala Parkour var där och ställde upp lite hinder och så lärde de ut lite tips och tricks. Mina klängapor älskade det.

Mycket kul att titta på också, för jag vågade inte riktigt testa 🙂

 

Nu ska jag avsluta och fixa lite här hemma.

Vi hörs snart igen!

 

Kommentarer

  1. Kristina

    Men om hon inte räknade med ert poängresultat men räknade mer er i divisionen för franskprovets medelvärde så sänkte hon ju medelvärdet för hela klassen? Enda sättet att höja medelvärdet är att ta bort låga resultat helt, om man nu vill fuska. Du måste missförstått matten lite där.

    1. Profilbild
      familjenannorlunda

      Ja kanske det. Dyskalkuli du vet;)
      Men skit samma?jag minns ju inte, det är ett tag sen, men jag vet att vi räknades med på nåt vis och bort på ett annat. Våra resultat var väl med då och så delade hon på de bästa bara? Saken är att hon var en äkta satkärring, hur man än räknar ?

  2. Gabrielle

    Min dotter har precis fått betyg i matematik när hon går ut första året i gymnasiet nu. Hon har ett prov på A o ett prov på B. Skriver nationella och är 1 poäng från C nivån. Och får D i slutbetyg och den här läraren säger rakt ut till eleverna i klassen att det är nationella han går på när han sätter sina betyg. Gissa om jag precis mailat läraren.

    1. Karin

      Det nationella provet testar ju alla delar man lärt sig under kursens gång, så bara för att man fått bra resultat på ett eller två prov så betyder inte det att man får ett högt slutbetyg i kursen. För att få ett B i slutbetyg måste man komma upp i nivå B på alla moment i kursen, så om man har ett lägre betyg i vissa moment så räcker det ju inte hela vägen.

        1. Karin

          Jag tolkade Gabrielle ovan som att hennes dotter fått A på ett prov och B på ett annat. Vad hon fått på övriga prov framgår inte, men hon borde ha skrivit ett par prov till då Matte 1 består av minst 5 olika moment och brukligt är att man skriver ett prov efter varje moment/kapitel. Har hon då inte kommit upp i nivå A/B på alla proven, och skriver nästan C på NP så är det inte konstigt om betyget hamnar runt D/C. Lärarna har väldigt tydliga instruktioner i hur de ska rätta NP som de inte får frångå, och en poäng ifrån C är ju inte C utan D. Vill hon ha högre betyg i kursen kan hon ju tenta av den på Komvux senare.

  3. Ami

    ”Att läraren ska använda provresultatet som stöd för betygssättningen betyder inte att de nationella proven är helt avgörande för en elevs betyg. Läraren ska utnyttja all information hon eller han har om en elevs kunskaper. Provresultatet är en viktig del av den informationen men är inte det enda läraren ska titta på när betyg ska sättas. Det främsta syftet med de nationella proven är att de ska bidra till en rättvis och likvärdig bedömning och betygssättning i hela landet. Alla elever i Sverige gör samma prov och får på så sätt samma möjlighet att visa sina kunskaper.” (https://www.skolverket.se/for-dig-som-ar…/elev-eller-foralder/betyg-och-nationella-prov/nationella-prov). Om läraren har ordentligt med underlag på att eleven nått ett visst betyg, ska NP inte sänka betyget. Om läraren bedömt eleven till en viss nivå och NP visar något helt annat får man fundera över varför NP och övrigt underlag inte pekar åt samma håll. Beroende på vad man kommer fram till kan man ändå betygssätta med det man tänkt sig innan NP, eller så måste man utgå ifrån resultatet på NP. Ibland kan det vara så att en elev inte hinner med hela provet och då blir resultatet ”missvisande” sett till kursinnehållet och kunskapskraven. En elev kan också missa på t ex hänvisa till källa men annars skriva en A-text, vilket då tyvärr enligt bedömningsunderlaget i tex Svenska blir ett F på den provdelen. Det betyder inte att eleven inte kan prestera på A-nivå i övrigt, en glömd källhänvisning kan och ska inte leda till underkänt då. En elev kan också missa på tex hörförståelse pga dåligt ljud, den digitala tekniken kan ställa till det på olika sätt etc etc. Därför måste en lärare alltid göra en individuell bedömning på varje elev, och också se till att ha ordentligt med underlag för att kunna motivera ett annat betyg än vad NP visar. Därför är det också viktigt att eleverna lämnar in uppgifter och är med på lektionerna, det underlättar så otroligt mycket för läraren att göra en rättvis bedömning. Varför NP ska räknas in är för att undvika ”glädjebetyg”, dvs att lärare lite för lätt ger elever bra betyg baserat på annat än kunskaper. Händer tyvärr ibland…

    1. Profilbild
      familjenannorlunda

      Hm.. ja fast nu hade min unge A rakt igenom men skrev c på NP… och fick ett C i slutbetyg. Så, vissa lärare gör som de vill helt enkelt ?

      1. Ami

        Det kan vara så många saker som spelar in. Om det är ett språk så räknar man in alla fyra delar, hör, läs, skriv och muntlig. Om man rakt av ligger på A i allt, men får C på alla delar i NP, så borde det inte bli C i slutbetyg, utan mer B. Men att få A i alla delar är SVÅRT. Dessutom är det målbetyg vi har, inte betyg där man räknar ihop alla resultat och dividerar med antalet och får ett genomsnitt. Om ni vet att eleven fått A i precis alla delar innan NP och C på alla delar i NP, så borde ni be läraren (och kanske även rektorn) om en förklaring till slutbetyget. Jag har jobbat med betygssättning sedan 2008 inom två olika system, och kan säga att det är sällan jag kan sätta A som slutbetyg idag. Det krävs mycket för det. Om ni vill se vad kunskapskraven är för de olika nivåerna i olika kurser så finns allt på https://www.skolverket.se/sok?query=Kursplaner.

  4. Pernilla Ström

    Dom nationella proven sänker inte betygen. Däremot om man gör bra resultat på proven kan det hjälpa upp betyget istället i det ämnet du gjort nationellt prov i. Dom nationella proven får man inte göra om ifall man är sjuk eller frånvarande.

  5. Annica

    Hej
    Så såg typ mina betyg ut oxå…
    Apropå parkour, min äldste grabb håller på och har gjort sen han var 10, nu 22, han är tränare och tränar själv. Nu senast var det med och gjorde mayhem i Örebro. Han har varit med på Joe Laberos turne Inflame…. Ja listan kan göras lång. Det är en grym sport där man gör det man kan med de saker man har tillgång till. Så alla kan vara med 🙂

  6. josefin

    Jag tycker att det är så konstigt att man får liksom ”en chans” per kurs i gymnasiet. Alltså ex engelska A är första terminen, och när den är gjord så är det liksom kört att ändra sitt betyg i den kursen. Jag tycker man ska ha sin chans genom hela gymnasiet. Det händer så mycket i ens liv när man går på gymnasiet … min pappa fick en stroke när jag gick första året, och alla mina ”G” är från den andra terminen i ettan. Resten VG och MVG. Har också dyskalkyli och fick läsa Matte A på 2 år istället för 1, SÅ BRA! Men det var ju ett undantag pga min ”diagnos”

×

Carola Wetterholm – Familjen Annorlunda

Carola Wetterholm, niobarnsmamma från Uppsala, som medverkat i Familjen Annorlunda. Numera ensam med alla barnen på heltid. Vi är en stor familj, men den funkar precis som alla andras, kanske lite mer av allt bara . Tvätt och mat...och ytterkläder i den trånga hallen... Ett är säkert och det är att det blir aldrig tråkigt med nio barn i familjen! Maila mig? Gärna :) Här : carolawetterholm@gmail.com

Samarbetspartner:
Stylewish - Influencer Hosting