Okategoriserade

And it is a wrap! Hjälp:)

Haha, not:D

Hörrni, kommer ni ihåg att jag för…? Kanske fem år sen, sex? Gick en komvuxutbildning till administratör? Det gjorde jag på Hermods, och det var skitkul. Mest troligt även den kurs jag fått lägga ner som allra mest tid på. Svårt! Jag nailade många av delkurserna och satte snygga fina A:n, och B:n. Hade nåt C också förvisso, typ i Företagsekonomi. Det var inte att leka med, när man har dyskalkyli och inte fattar siffror, det skulle lika gärna kunna stå grekiska, eller Matrix-kod. Jag försökte, och jag sparade boken ifall jag skulle behöva den nångång;), och jag är rätt stolt ändå över mitt C. Sen var det även Excel…där fuskade jag mig igenom allt. Googlade och frågade kompisar och att ens något blev rätt är ett under. Blev nog ett C där med:) Men Word och Powerpoint fick jag bra betyg i. Och det skulle man ju kunna tänka sig att man idag, som studerande inom Kreativt skrivande skulle ha nytta av.

Och det skulle man! OM man hade kommit ihåg nåt:D

Idag skulle ju C-uppsatsens preliminära utkast in, femtio sidor skönlitterär text. Där jag för övrigt ju skrev tio sidor igår, rakt av, och mycket nöjd kunde konstatera att jag idag när jag läste det tyckte var jäkligt bra:) Jag är nöjd med hela alltet. Få se om jag är det när de börjar kommentera:)

Men i alla fall. Jag har ägnat massa tid åt att redigera. Och jag vet att jag alltid fått lite bassning om att det inte är korrekt, blankrader, indrag och anföringsverb. (Vet inte vad det är ens..,hehe)

Jag googlar och läser Svenska skrivregler, men sen ska man ju komma ihåg det också.

Nu behöver jag er hjälp faktiskt.

Ni som kan Word. Jag har en Mac om det är av betydelse.

Hur i hela friden:

1: ställer man in så att alla dokument man någonsin öppnar är med Times new roman, 12 punkter och 1,5 radavstånd? Och 0,5 cm indrag. (inte cambria, med enkelt radavstånd)

2: Indrag…Kan man ställa in det innan, och sen använda typ tab-knapp? Eller hur gör man?

3: När man nu skrivit 140 sidor och jävligt många ord, hur ändrar jag då så att alla repliker får 0,5 cm indrag, och även de där indragen man börjar vissa reder med?

Det måste ju gå att göra smidigare än att som jag idag gjorde, satt med femtio jävla sidor och ändrade en och en:D

4: När man ska kopiera och klistra in sin text som man skrivit, och det sen blir som hejsan svejsan…vad gör man för fel då?

Jag är ju livrädd för att det ska försvinna, eller för att all text ska hoppa runt som kråksparkar över hela dokumentet. Jag har såklart en halv miljon kopior, men de är just det… en halv miljon…vilket är det korrekta;)?

Sen ska även all text publiceras i nåt som kallas DIVA, det känns sådär betryggade, alla vet ju hur divor beter sig;) Men då var det massa pyssel med det, jag har inte ens kollat….

Alltså, det här kommer bli jobbigt!

Och sen i en annan kurs ska man opponera på en annan människas text ( det ska vi nog i den här med, men vi känner varandra) och det ska man göra i TJUGOFEM JÄVLA MINUTER?? Jag kommer få p  r  a  t  a    s    å    å   å    l å n g s a m t!  25 minuter? Seriöst vad ska man säga då? Jag tror inte jag skulle kunna prata om min egen text i tjugofem minuter ens…;)

Det är trettio sidor text då, och jag känner att det kommer bli svårt. Jag har sneglat på hans text nu, den verkar himla bra ändå, men då har man ju liksom ännu mindre att säga:)

Äh fan, det här är inte min grej:)

Nu ska jag skriva ett inlägg som inte handlar om skola.

Hjälp mig nu:)

 

Kommentarer

  1. AniLove

    1. Yes, det kan du. Det gör du genom att skapa ett nytt style sheet. Om du tittar överst på ditt Word-dokument, så har du en rad med små fyrkantiga bilder som visar olika typer av style sheets. I högerkanten av de där rutorna hittar du en liten pil uppåt, en neråt, och så en neråt med ett horisontellt streck ovanför. Klicka på den nedersta och välj ”A+ Create a Style” (min är på engelska, så du kanske har en svensk översättning här, men det är den som har A+-ikonen du ska välja). Sedan knappar du bara in TNR 12 och ditt radavstånd där, och döper ditt nya style sheet till vad du råkar känna för. Du kan även bocka i att alla nya dokument ska automatiskt välja ditt nya style sheet.

    2. Yes, det kan du också. Det förklaras på ett bra sätt här, tycker jag: https://support.office.com/sv-se/article/indrag-av-f%C3%B6rsta-raden-i-ett-stycke-b3721167-e1c8-40c3-8a97-3f046fc72d6d

    3. Det borde gå, tror du hittar informationen du behöver här: https://support.office.com/sv-se/article/justera-indrag-och-avst%C3%A5nd-i-word-dd821599-b731-4c29-be3c-d854a705e086

    4. Det som har hänt är att du har fått med dig gammal formatering över i ditt nya dokument, och därför ser det ut som hej-kom-och-hjälp. Här hittar du bra info om hur du löser det: https://www.excelbrevet.se/radera-formatering-word/

    🙂

×

Carola Wetterholm – Familjen Annorlunda

Carola Wetterholm, niobarnsmamma från Uppsala, som medverkat i Familjen Annorlunda. Numera ensam med alla barnen på heltid. Vi är en stor familj, men den funkar precis som alla andras, kanske lite mer av allt bara . Tvätt och mat...och ytterkläder i den trånga hallen... Ett är säkert och det är att det blir aldrig tråkigt med nio barn i familjen! Maila mig? Gärna :) Här : carolawetterholm@gmail.com

Samarbetspartner:
Stylewish - Influencer Hosting