Okategoriserade

Kan man annat än sucka?

SVT rapporterar om vår lokaltrafik, UL.

De blöder pengar för att väldigt många inte betalar för sig. Varför betalar man inte för sig då?

Jo för att man inte får gå på i framdörrarna. Corona är boven till det såklart, och chaufförerna vill helt korrekt ha någon form av skydd.

Nu ska vi se… Corona kom i mars va? Eller alltså hit, med restriktioner och skit. Mars, april, maj, juni, juli, augusti och lite av september. Ett halvår drygt.

I ett halvår har bussarna kört omkring med avspärrningstejp strax efter busschauffören. Alla ska gå på i bakdörrarna. Där finns det ingen blippare för att kunna blippa sin biljett, har aldrig funnits och det verkar som att det är lika omöjligt som att återuppväcka Jesus att få dit en. Krävs ett mirakel alltså 😉

Ett halvår alltså. Folk struntar i att betala, för kontrollanterna är lika bortblåsta som agnar för vinden. Jag skulle nog fan inte heller pröjsa under de förutsättningarna🙈 Lugn, jag åker inte buss, för det är för dyrt. Det blir billigare att parkera centralt än att köpa en biljett dit och en hem. Jag har vant mig av med att åka kollektivt för många år sen. Tyvärr. Men rent tekniskt skulle jag nog bara hoppa på jag med. Fast må lite dåligt över det faktum att jag fuskade. 😂🙈

På Ica, Bauhaus osv så skyddas kassörskorna av hängande plexiglasskivor. Men det funkar av nån anledning inte för busschafförer. Jag förstår dem på ett sätt. Jag tycker de borde få en skottsäker bur så ofta som de utsätts för våld. Men, de kanske skulle kunna nöja sig med plexiglas just nu. För sin egen del också tänker jag. Folk är ju äckliga, och sprider sina baciller och är buss det enda alternativet i deras ögon så åker man nog buss. Pandemi eller ej.

Om nu företaget blöder så kanske man kan rappa på med lösningar? Så som alla andra fått göra? Skaffa fram en blippare i bak, kanske ha en biljettkontrollant stadigt placerad på varje buss, och en skyddande bur för förarna. Det är fan inte kärnfysik.

Men nej.

ULs lösning är, inte det minsta förvånande, att HÖJA busspriset.

Så att de som redan betalar för sig får betala ännu mer och de som skiter i att betala kan fortsätta åka gratis.

Kraftig ökning dessutom OCH sämre turtäthet osv.

Jorrå. Men det är UL i ett jävla nötskal.

Eller så ser ni till att man inte kan glida på och fuskåka 🤦‍♀️

Artikeln finns här

Mina barn som åker buss har hela våren o och sommaren klagat på att det inte är ac ombord. Det har varit många åksjuka damer som kommit hem gröna i fejset pga det. Hörsägen säger att det är nåt slags önskemål från ledningen att förbruka så lite drivmedel som möjligt och att det varit premierande att hålla nere förbrukningen. Ac drar drivmedel och då har förarna stängt av den. Sant? Jag hoppas vid gud att det inte är det!! Men jag har hört det från flera av varandra oberoende källor, och det brukar finnas nåt korn sanning då.

Jag kan tänka mig en annan variant, att man inte vill blåsa runt folks utandningsluft. Men svaret från chaufförerna har inte varit den anledningen.

Jag vet att det finns bra förare, en kompis kör buss sen stenåldern, och min kritik är inte mot dem. Men själva UL gör sällan bra saker, de är mer för att hitta på färgade linjer, och försämra fast de låtsas det är förbättringar och så höjer de priset.

Man kan minsann åka hela vägen till SALA på det svindyra månadskortet. Okey…? Och vem vill ens det? Om man nu inte bor/jobbar där då men de som bor/jobbar i stan kanske inte behöver betala för sånt de aldrig kommer använda?

Och på ett HALVÅR har de inte hittat en fungerande lösning utan klagar bara och ser fram emot stöd från staten och att höja priserna.

Nä. Jag fortsätter åka bil jag😎

Kommer dit jag vill, när jag vill, utan att frotteras med andra, och till ett billigare pris.

UL är helt kontraproduktiva i sitt tänk.

Kommentarer

  1. Marie

    I Skåne har man lyckats sätta blipp-automaten där bak och fått till kontrollanter när det började rapporteras om fuskare. Men de ska ändå spara…

  2. Åse

    Samma sak här på min lilla ort. Min minsta får åka utan att betala de gånger hon åker för det går ju inte att köpa biljett om man inte har swish eller bankID… Moment 22.. Nu kom det en kontrollant på bussen sist hon åkte och då förklarade hon att hon inte kunde köpa biljett via appen men att hon kunde betala med sitt kort eller ringa mig och be mig köpa en biljett och skicka på sms, men se det gick inte utan hon fick kliva av med ett hot om böter på 1500:- Ska man fylla på busskort så måste man ta sig till resecentrum för det är enda stället det finns en automat och då ska den helst fungera när man är där .. Nä, nån måtta får det vara.. Jag betalar gärna men blir vrång när de krånglar till det för de som inte har så lätt att ordna biljett.. Det måste vara astronomiska summor de har förlorat och jag kan inte begripa att de inte löser det på något sätt, för det måste vara billigare än att låta alla bara åka och anställa kontrollanter..

  3. Karin

    Nu har jag gångavstånd till centrum så vi åker inte buss men jag är otroligt förvånad om det är billigare att åka bil. Parkering i centrum är ju väldigt dyrt. Sedan är det en miljöfråga att åka kollektivt eller ej.

    1. Profilbild
      familjenannorlunda

      Bussbiljett enkel kostar minst 26kr. Övergång i 70 minuter, sen 26kr tillbaka. Totalt alltså 52 kr. Parkering en timme kostar olika beroende var du står, allt mellan 2kr/tim till 40 kanske. Där jag brukar parkera kostar det 20kr/timme. Jag kan alltså stå runt 150-200 minuter för 50-60kr. Sen några kronor soppa på det såklart. Typ en mil så 14kr till då:)

      Då kommer jag dit jag vill, exakt när jag vill utan att behöva passa tider eller trängas. För MIG (och många andra) är det betydligt billigare. Framför allt om man är fler än en i bilen, som vi ofta är. När vi tränar ex, så kostar det 27kr för parkeringen, medan vi behövt betala tre gånger 26kr för bussen. (Jag syrran,Patricia, ibland corrinda också, så blir det gånger fyra) Gånger två eftersom 70 minuter passerar. Så, 27kr eller 156kr…? Om man inte tränar på anläggningen där det är gratis parkering, eller de som är betydligt billigare, då blir det ännu mer fördelaktig att åka bil. För mig är det inte ens ett val.
      Miljön är viktig men så är även min tid, och mina pengar 🙂

    2. Patricia

      Exakt! För att man ska kunna ta bussen och kunna tänka på miljön måste man ju också ha råd med det, eller? Det är ju just det som är poängen här.

  4. Rebecka

    Stadstrafiken i Östersund och länsbussarna i Jämtland flyttade blippgrejen till bakdörren i maj tror jag… kan ul inte tänka alls? 😂

  5. Rille

    Jag funderar på om anledningen till att det inte funkar med plexiglasskiva för bussförare är försämrad sikt? Jag kan tänka mig att det kan bli blänk och ljusreflexer i plexiglaset, vilket gör det svårt att hålla uppsikt åt höger.

    1. Profilbild
      familjenannorlunda

      Ja, kanske. Men tycker inte att det skälet hörts. Skälet är att det inte är tillräckligt skyddande. Det har tagits fram förslag som nobbats av chaufförerna av den anledningen. Jag vet bestämt att förr, så fanns det en slags plastdörr, som gick en bra bit upp och hade hål för penga/biljetthanteringen. Förr alltså, på kanske 80-talet… eller ännu tidigare🙈men tydligen kommer ingen på ul ihåg det.

  6. Camilla

    Detta händer överallt i hela Skåne och vi som gör rätt för oss och köper månadskort är så trötta på dessa tjuvåkare. Vi har så man kan blippa i mellandörrarna och bakdörrarna men ändå går många bara på. Har skrivit till Skånetrafiken och enligt dom så finns det kontrollanter på bussarna. Vilket det inte gör dom sitter vid hållplatserna och räknar resenärerna. Kan man fylla en buss så många får stå så man kan också ta in kontrollanter på bussarna. Med eller utan corona så har det varit så här sen man kan gå in i vilken dörr som helst på bussarna.

    1. Profilbild
      familjenannorlunda

      Vi har haft att man under vissa tider kan gå på i bakdörrarna, det hade vi ett tag innan Corona. Ingen aning hur länge för åker jag buss är det mer helger och sent hem, och detta är typ 8-16 eller nåt. Det är
      För att undvika köer i fram så bussen inte blir försenad. För givetvis är deras tidtabeller ett skämt också så förarna har press på sig att hela tiden köra in förlorad tid. Vilket resulterar i ganska dålig körning av många. Finns inga bälten så det känns ofta inte så bra. Inte så kul att nästan åka av sätet i sidled när de tvingar sig igenom en sväng i för hög fart, eller gasar på så barnvagnarna vickar till.

  7. Tess

    😂 Jönköpings län sänkte priserna i början av pandemin och de är fortfarande sänkta. Säkert många plankare ändå, men känns ju som rätt väg att gå iallafall. Att sänka och inte höja.

  8. Helén

    Det är konstigt att ni inte kan få blippar i mitten. Det har de fixat på våra bussar här i skåne. Så de borde kunna fixa det hos er med. Har åkt några gånger med bussen till skolan och då var det inte yngre som inte betalade. Visst de gick på längst bak, men gick till mitten för att betala. Nej det är äldre från 50 och uppåt som inte betalar

  9. Astrid

    UL, har inte mycket bra att säga om dem…
    Håller med dig, hur svårt kan det vara att flytta blippare bakåt. De skulle tex kunna ha kontrollanter utanför bussen. Iallafall på de större stationerna, där många kliver av.
    Tänk om UL. Höj inte priserna.

  10. M

    Måste väl vara billigare att ”bygga in” chauffören än att montera blippare?
    Det har de ju bara haft ett halvår på sig att göra.
    Personligen tror jag ju inte det är ”bara” tjuvåkande som bidrar till minskade intäkter utan att folk helt enkelt åkt mindre kollektivt under den här tiden.
    Jag skulle aldrig sätta mig i en buss och är så nöjd att jag bor så att ingen behöver ifrågasätta varför jag har bil.
    Här finns inga allmänna kommunikationer nämligen.

  11. samps

    är lite samma som SL, ”å nej folk plankar!” ja varför då tror ni, för det kostar 930 kronor nowadays för ett ”vuxenkort” per månad (okej att du kan åka i heeeela länet från norr till söder om du så vill obegräsat under dygnet på alla tänkbara färdsätt men tja, vem gör det xD) och vad händer då då? jo men vi höjer priset lite till (som sagt, vi som vackert betalar får lyfta ännu mer pengar då…) och plankarna fortsätter så vacker att planka ”för det är ju sååå dyyyyyrt!!!” och så kan man ju alltid bygga lite nya tunnelbanelinjer också ”mest för att” som kostar pengar > ”vi måste ju få intäkter till det också för det kostar ju några miljoner”… jora såatte?

    1. Marie

      De är billigt jämfört med i Gbg ni får röra er över hela kommunen här kostar de 1820 hela kommunen med nu höjs det igen för vet inte vilken gång i ordning så antar slutpriset blir strax under 2000 kr om man åker hela kommunen. Rör du dig bara i Gbg kostar de snart nästan 900 kr i månaden plus vi har inte billigare biljetter för de som tex har aktivitetsersättning, sjukersättning de beräknas betala full pris som alla andra. Har de inte råd ja då återstår tjuvåka el planka vilket många tyvärr gör för de har inget val.

    1. Profilbild
      familjenannorlunda

      Ja? Men nu har jag ju en bil av många anledningar 🙂 Jag behöver den för att skjutsa barn, handla, och för att spara tid som ju också är pengar;) Jag tycker inte man kan jämföra så som du vill här. Nog KAN man men i mitt fall behöver jag bilen:)

  12. H

    Kontrollanterna hänger på pendeln mellan Knivsta och Uppsala så gott som varje dag.. och inleder i princip dagligen med ”HAR DU BARA SL?” och jag förklarar lugnt att jag har SL/UL och visar mitt kort och kvitto. Bara ifall du skulle leta efter dem eller så och vill veta var de håller hus.

      1. H

        Ja precis. De brukar hoppa på/av vid Arlanda eller Knivsta och åka till/från Uppsala. Särskilt kl 05.56-pendeln från Uppsala och tidigt på eftermiddagen

          1. H

            I början när de började kolla igen sen Corona stannade de och skrev böter vid kanske rent av var tionde person. Men numera är det mindre, men fortfarande betydligt fler än normalt. Många som skippar UL och bara kör SL (som de ju måste ha för att komma igenom spärrarna till pendeltågen)

          2. Profilbild
            familjenannorlunda

            Det är ju svårare att komma undan på pendeln, en buss stannar ju ofta så man kan kasta sig av. Antar att de gillar att visa att de gjort nåt;)
            Men de kanske kunde vara lite överallt…

  13. L

    Konstigt att en så stor stad som Uppsala inte har ”blipp” bak i bussen. Har vi i vår kommun som är mindre än er har vi haft i många år. Kan väl inte vara så dyrt att installera. Jag tycker i motsatt till dej, att det är relativt billigt att åka buss. Kostar mej lite över 500kr för månadskortet. Åker ca 20 gånger tur o retur till jobbet per månad, sen ner till ”stan” några gånger. Där har jag tjänat in bensinpengar o parkeringsbiljett. Så klart upp till var o en hur man vill göra. Ha de gött😀

    1. Profilbild
      familjenannorlunda

      Här kostar ett 30-dagars kort 910kr
      Enkelbiljett ombord 42kr, med reskassa 26kr, förutsatt att man bara ska en zon.
      Jag åker ju ner på stan ett fåtal gånger i månaden, 1-3 på sin höjd så jag tjänar helt klart på att ta bilen

    2. samps

      fast åker man 20 resor i månaden så har man ju på nolltid ”tjänat in” den där 500-lappen, till skillnad från nån enstaka resa då och då, typ som för carola. är samma för mig, mitt månadskort kostar 930 och jag åker t/r till jobbet i snitt iaf 5-6 dagar i veckan, skulle absolut kunna köpa enkelbiljetter för typ 37 kr/st x 2 varje dag men då kan jag ju lika gärna ”betala stort” och slippa smådutta summor, absolut kan det kännas dyrt att slänga ut i princip en tusenlapp på att ”bara” åka kollektivt men åker man frekvent så blir det ju ”billigt per resa” såklart 😀

      1. Profilbild
        familjenannorlunda

        Ja, absolut. Skulle jag åka som du skulle jag köpa månadskort. Men… nu blir det mkt billigare med bil. Men mina ungar som behöver köpa busskort och åker för lite för att utnyttja månadskortet, men det blir för dyrt med enkelresor… och de har ingen bil😅och jobbar lite för lite för att tjäna normala löner… det är inte kul.

        1. samps

          nu vet jag inte hur UL gör men SL har ju ”reskassa-påfyllning” med 200 kronor så fort man hamnar under minimi-belopp för en resa (om man aktiverar det själv då såklart på ”mina sidor” på SL, men guld värt när man aldrig behöver tänka på att fylla på, och 200 kronor har väl dom flesta till övers även ungdomar), kanske kan vara nåt om det möjligen skulle finnas även i uppsala?

      2. L

        Oj det var dyrt! Här kostar en enkel biljett 25kr. Ändå klagar folk på att det är för dyrt, de skulle bara veta vad andra kommuner tar i betalt😱

  14. Karin

    Jag cyklar vart jag än ska! Lastar mat och allt på cykeln, trivs med det. Men här i stan är även busstrafiken suverän, täta turer utom på söndagar. Även här har framdörrarna varit stängda sen februari-mars men här finns blipp-maskin också där bak.

×

Carola Wetterholm – Familjen Annorlunda

Carola Wetterholm, niobarnsmamma från Uppsala, som medverkat i Familjen Annorlunda. Numera ensam med alla barnen på heltid. Vi är en stor familj, men den funkar precis som alla andras, kanske lite mer av allt bara . Tvätt och mat...och ytterkläder i den trånga hallen... Ett är säkert och det är att det blir aldrig tråkigt med nio barn i familjen! Maila mig? Gärna :) Här : carolawetterholm@gmail.com

Samarbetspartner:
Stylewish - Influencer Hosting