Okategoriserade

Katt, Matte och mat:)

Efter måndag kommer tisdag. Det är sen gammalt. Sen är det nästan måndag igen 😂

Jag sitter med Sellman i famnen, jag fick flytta honom från fåtöljen där jag ville sitta🙈 Han sover gott, och har sina framtassar runt min arm och kramar hårt mellan varven ❤️

Det är väldigt fridfullt att ha ett djur i famnen. Det är vetenskapligt bevisat att blodtrycket sänks av att klappa djur såhär så jag tar de här stunderna som medicin och terapi ❤️

Jag har precis druckit kaffe, innan dess käkade jag det jag skulle kunna leva enbart på:

Kvarg:) Idag färska jordgubbar skivade i botten, sen kvarg och vaniljyoughurt för att jag ville lyxa till det 😂och havregryn och toppade med nån muesli med frystorkade hallon. Den är nog mest socker förvisso men sött är gott:)

.

Den här veckan är Novalie hemma, de har nu varannan vecka distans och varannan i skolan. Ändras hela tiden, men det här känns ändå bra. Hon har lite svårt för matte… eller snarare så är det ju onödigt avancerad matte som blir knepig. Vem använder hypotenusa och Pythagoras sats i vardagen? Eller grafer??

Nåväl, hon har en lärare som är suverän och skulle göra någon diagnos för att se vad de behövde öva mer på. Hon kom ut med boken till mig efter att vi diskuterat mattens nytta:)

Jag har dyskalkuli. Det är ungefär som dyslexi fast med siffror, väldigt enkelt beskrivet. Folk har i alla år sagt till mig att jag kan, men det kan jag inte. Jag får inte ihop siffrorna till något vettigt alls. Jag kämpade i alla år i skolan för då fanns inte den här diagnosen.

Men vissa saker inom matte använder man ju faktiskt och jag kan en del, sånt som liksom präntats in i skallen och som går att använda rent tekniskt. Men jag duckar alltid matte. Jag har skämts massor för detta under många år, typ alla;) men när jag fattade att det inte är jag som är korkad utan att det faktiskt finns en diagnos för det så släppte det. Jag har den inte bekräftad mer än av en av Patricias speciallärare, eftersom hon är min unge även i det. Men hon sa att det inte var något tvivel, och hon var mkt kunnig. Jag skiter egentligen i det, diagnos eller ej så kan jag inte räkna😂Men det underlättar att kunna säga det.

Jag har klarat mig bra ändå, man får be om hjälp när det kniper:) Och tursamt nog är de flesta runt mig bra på matte.

.

I alla fall. Det här var Novalies diagnos. Hon hade fastnat på några och jag fick försöka tänka:)

Jag klarade av första:)

Andra med, fast hon fick förklara hur man gör med den upphöjda trean… fattar inte varför man inte skriver rätt siffra direkt? Det ska ju vara en nia ?? Skriv det då 😆

Vad ett skillnaden på ett primtal och ett sammansatt tal är har jag ingen aning om. Ointressant:)

Sen kom nummer fem som hon hade problem med och med lite gemensamt klurande löste vi den:) Jag hjälpte henne mer än tvärtom, stolt som fasen:)

Sexan inga problem, kan jag se framför mig så är det lugnt. En termometer är klockren.

Sen fattade jag inget förrän vi kom till problemlösningen:)

Som tog lite tid men inte var svår:)

Så det blev en liten uppmuntran, att jag inte var helt lost. Bläddrade lite för övrigt i boken och insåg att det var tur att hon inte behövde hjälp med det🙈

Rent så, vet någon varför man ska lära sig den mer ”oanvändbara” matten? Varför fokuserar man inte enbart på sådant som behövs i vardagen? De fyra räknesätten, procent, ränta, geometri osv?

När använder man grafer eller långa ekvationer? De som behöver mer avancerad matte för kommande högre studier skulle kunna få välja till det. Istället för att de svaga ska tvingas vara… just svaga.

Jag är ju inte ensam om att ha svårt med matte, och för min del hade det varit så mkt bättre att få lära mig de användbara sakerna ordentligt. Istf att försöka lära mig Pi och roten ur, som jag inte ens vet vad de ska användas till🙈 Då hade jag kanske kunnat knäcka de koder som behövs.

Samma med alla som är lite sämre på att räkna, de måste ändå lära sig massor, för att klara kurserna som är obligatoriska. Men tänk om de obligatoriska kurserna var mer basinriktade? Vavavava??😂

.

Ja, så tycker jag. Fram för mer vardagskunskap helt enkelt, i alla ämnen. Och!! Återinför Vett och etikett ✌🏼Samt ge betyg för Ordning&Uppförande.

Och gör lumpen allmän igen så framför allt alla killar får lära sig att de inte kan bete sig hur som helst 🙂

Fram för regler som ska åtföljas:)

.

Nu ska jag hämta mer kaffe! Sellman hörde nån röra sig i köket och såg sin chans att få en godbit😂 så bäst att passa på:)

Vi hörs snart igen!

Kommentarer

  1. Maja

    Jag tycker att det blir konstigt att resonera så. Det är väl mycket vi lär oss som vi inte har daglig användning för, inom många olika ämnen. Men precis som nån skrev så vet man ju kanske inte vad man vill göra/bli i framtiden och just matte kanske kan komma att bli viktigt. Dessutom är det bra att öva på problemlösning och få ett allmänt logiskt tänkande./ Gymnasieläraren (dock ej i matte 😜)

    1. familjenannorlunda

      Jag menar ju inte att man ska strunta i matten helt😅bara att det kanske inte behöver vara så jäkla avancerat om det inte specifikt behövs för utbildningen man går. Sen ska man såklart lära sig matte, och mer än baserna, men inte överkurs heller:)
      Det är ju knappast som att man lär sig avancerade saker i alla andra ämnen utan det är brett och skrapa på ytan. Kunskap är alltid bra, men för sådana som mig är matte väldigt väldigt svårt. Det finns inte så mkt förståelse för det utan man ses, även idag, som ganska korkad. Det skulle vara skönt att slippa. En person med dyskalkuli/svårt med matte kommer inte söka sig dit där de kunskaperna krävs. Alltså helt onödiga timmar av vånda som skulle kunna användas så mkt böttre 🙂

  2. J

    Har också dyskalkyli och gråtit många tårar över matten. Men, jag har även andra ”utmaningar” kopplat till min dyskalkyli som jag inte visste var just kopplat till den, innan. Ex har jag svårt att avgöra tid. Jag är ALLTID för tidig (hatar att komma sent). När andra kan säga ”det tar X minuter att gå till bussen” så kan jag inte avgöra det. Jag har fått ”lära mig” hur lång tid det tar mellan vissa platser som jag är på ofta (ex jag vet att det är 1 timma mellan Sthlm-Uppsala med bil). Samma sak med lokalsinnet, också påverkat av dyskalkylin. Och klockan. Jag lärde mig klockan sent, var mer än 12 år gammal… Dock älskar jag text, och svenska språket. Ja, även engelskan. Inga problem där alls 🙂

  3. K

    Matte har varit ett helvete att hjälpa barna med. Speciellt som det ändras hur man ska ställa upp tal t ex.
    När de var riktigt små fick jag rita olika figurer för att de skulle kunna räkna ihop och dra ifrån.
    Så matte, njae, den som behöver det för sitt jobb, ja, men annars. Räcker med vardagsmatte tycker jag.
    Men att du skriver att killarna ska göra lumpen igen. Njae, jag vet inte det jag. Det gör inte pojkarna till män utan är många gånger ren och skär utsållning och vidrig mobbning.
    De blir faktiskt riktiga grisar en del
    En annan typ av mönstring skulle det nog till i så fall. Så att de med rätt inställning får göra lumpen.
    Militären är till för att skydda oss vid ev fara eller krig och ska inte bestå av vare sig stridisar eller harar.
    De ska vara rätt från början.
    Betald utbildning och möjlighet till fortsatt yrkesverksamhet inom militären vore nåt.
    Men de som det är fel för redan från början ( finns många orsaker till det) ska inte behöva göra lumpen.
    Kanske kan de fixa ärtsoppan istället. 😉

    1. familjenannorlunda

      Jag tycker det var lite bättre ordning på just killarna när alla fick göra lumpen. De får lära sig att de inte är störst bäst och vackrast;) men framför allt att teamwork är viktigt, att tillit är avgörande och att bädda sin säng;)
      Idag är det nästan svårt att få göra
      Lumpen vilket är dumt det med. Mönstrinhspapper skickas på post och svarar man nej tack kallas man inte. De som ändå vill men kanske har dåliga betyg kallas inte heller. För deras skull vore allmän vp bättre 🙂
      Men, jag tror på att vi ska ha ett försvar, gärna ett starkt försvar. Jag tror också på neutralitet men om nån får för sig att skita i det och ockupera Sverige är det idag fritt fram. Vi måste kunna försvara oss.
      Så jag tror ändå att alla ska göra lumpen. Som ett vuxenprov. Alla, även tjejer. Finns ju många saker man kan göra, där även ärtsoppan är viktig 👌🏼😂

  4. Mamma till pojkar

    😂min yngsta har ordning och uppförande på betyget och nästa år ska min äldsta till lumpen blir nog bra detta.Bor i Finland men kommer från Sverige så vi tar de bra sakerna från olika länder

  5. Camilla

    Fick användning av Pythagoras sats när jag skulle bygga en trappa. Räknade ut hypotenusan och kunde då räkna ut antalet trappsteg och höjden mellan dem.

  6. Sandra

    Jag gick hantverksprogrammet och lärde mig möbelsnickeri på gymnasiet. Jag var nog enda i alla tre årskurser som hade fullständiga betyg från grundskolan (höga dessutom), flera andra hade hamnat på det programmet för att det var det enda de kom in på med sina låga poäng. Övriga för att de helt enkelt var mer praktiskt än teoretiskt lagda, och gillade att jobba med händerna. Obligatorisk matte var enbart Matematik A, men det var nog grundat på hantverksprogram rent generellt utan tanke på inriktning skulle jag tro. Det behövdes kunskaper motsvarande Matematik B-C för att ens kunna beräkna hur du skulle blanda till lim för att få rätt hållfastighet på det du limmade, och kunskaper motsvarande Matematik C-D för att kunna räkna ut hur du skulle få till bekväma men ändå hållfasta vinklar när du byggde en stol. Bland mycket annat. Jag, eller lärarna, fick räkna åt övriga – men vem som ska räkna åt dem när de kommer ut i arbetslivet sedan och inte själva har grundläggande kunskaper om vinkelberäkning osv. det vet jag då inte! Så jo, det kan absolut behövas i en helt vanlig vardag även för icke-akademiker 🙂

    1. familjenannorlunda

      Sant! Men då kräver liksom utbildningen det, så då är det helt relevant 🙂
      Kul med möbelsnickeri!

      1. Sandra

        Ja, fast man fick ju inte de kunskaperna i utbildningen, det var/är ju det stora problemet här. Att bara den mest grundläggande mattekurs ingick, inte det som skulle behövts. Jag lyckades tjata till mig att få läsa de extra kurserna matte vid sidan av, som utökat program…

        Men ja, fantastiskt kul😊

        1. familjenannorlunda

          Aha det var ju dumt såklart… men det är ju så jag menar – att går man en utbildning där man behöver kunna räkna på avancerat vis då ska man läsa sådan matte. Annars behövs det kanske inte.
          Men krävs det för yrket måste man.
          🙂

  7. Mumintrollet

    Jag fick lära mig att mycket av det som känns onödigt är väldigt bra träning för hjärnan. Själv kan jag inte ens stava till t-e-k-n-i-k, kan undras vad den diagnosen heter?heter

    1. familjenannorlunda

      Vissa ord är ju omöjliga! Hade en lärare som alltid fick tänka innan hon skrev k y c k l i n g😂 så inte ens de är felfria 🙂
      Jag har svårare att stava på tangentbord än med papper och penna, där rinner orden utan att jag tänker efter 🙂

  8. Sofie

    Jag har nog också dyskalkuli. Haft ett helvete med matten i skolan, läxorna innebar ofta tårar. Jag vet ungefär hur man räknar ut en ekvation och medianvärde men inte hur man ställer upp och räknar ut ett minustal tex. Huvudräkning är inte ens lönt att försöka med. Så mycket tid som läggs på att lära ut onödiga saker. Sen är skolorna nog inte så bra på att ge stöd åt oss med dyskalkuli heller. Jag fick gå i en liten grupp i mellanstadiet där jag fick mycket hjälp och då gick det rätt bra men sen blev det matte i vanlig klass och så gick det dåligt igen…
    Jag känner mig ofta dum och korkad när jag inte kan räkna men det är ju faktiskt en diagnos precis som dyslexi.

    1. familjenannorlunda

      Du borde, eftersom det låter som du är ung, försöka få en utredning och en diagnos. Just detta att inte kunna räkna är så skämmigt och kan man då visa ett intyg på att man faktiskt inte kan så kan det hjälpa i arbetslivet. Sök på dyskalkuli och utredning 🤗

  9. H

    Fast att det står 3^2 och inte 9 är ju en del av uppgiften i det fallet. Jag har ganska stor nytta av gymnasiematematiken dagligen på mitt jobb, så det beror ju lite på vad man arbetat med.

    1. familjenannorlunda

      Ja men varför?? Vad är vitsen med det 🙈😂🤷🏼‍♀️ Då tillhör du dem som i behöver den matten, och hade kanske valt det som tillval? Eller som förr när man kunde välja Särskild /allmän kurs 🙂

      1. H

        Ofta är det ju svårt att veta exakt vad man vill bli när man är 16 och ska välja. Så ju bredare grund man har att stå på, desto bättre.

        1. familjenannorlunda

          Ja absolut!! Men just matte är ju väldigt svårt, för vissa. För ganska många faktiskt. Och om man då skulle få möjligheten att plugga matte men inte så jäkla avancerat så vore det väl bra? Kunna lägga fokus även på andra ämnen? Jag tänker lite så också att det man behöver det lär man sig:) Men det man lärde sig i gymnasiet glömmer man bort 🙈😂
          Inte allt såklart och det är toppen att ha bred kunskap. Men du kanske fattar vad jag försöker få fram 🙈😂

          1. H

            Jo jag förstår, jag tycker absolut att man ska anpassa matematiken så att den inte blir allt för avancerad, och jag har full förståelse för att det är extra stökigt att få hjälp från lärare osv nu när det pågår en pandemi. Det vore ju överlag bra om man kunde anpassa till olika ”spår” eller dylikt. Men visst behöver de flesta program som inte är natur eller teknik bara läsa en mattekurs? Eller måste typ samhäll läsa två? Jag har lite dålig koll, har ändrats så mycket sen jag tog studenten för tio år sen. För en kurs borde ju räcka för typ allt utom natur och teknik kan jag tycka spontant.

          2. H

            Tycker dock att man borde lägga betydligt mer tid på att repetera saker som , eller just upphöjt i. Sådant som man faktiskt har nytta av i vardagen. Vi får ganska ofta samtal på jobbet om vad ”symbolen framför siffran” betyder när det på rapporten står <50 eller dylikt. Så det vore ju väldigt värt om mer fokus också kunde läggas på saker som man faktiskt kan ha nytta av i vardagen.

          3. familjenannorlunda

            Ja precis!!! Jag har nyss äntligen fått kläm på vilket tecken som är vad av större / mindre än 🙈 tog bara fyrti år eller så;)

      2. H

        Sen är ju just upphöjd i ganska bra att kunna i många sammanhang i vardagen, exempelvis för att förstå skillnaden på kvadratmeter (m2) eller kubikmeter (m3)

    2. H

      Tänker att det är bra att gymnasiet ger en bred grund, inklusive matematik, för att inte begränsa fortsatt utbildning där viss matematik behövs.

    1. G C Hemdal

      Ja dyskalkuli är en diagnos som dysleksi, stavas det så?! Jättebra ordning och uppförande betyg mm, varför får inte tjejer kallelse till lumpen, då kunde få civilt jobb där. Bra inlägg, längtar till imorgon och inga onde män som tar över matten och ekonomin. (Jag är kallad på polisförhör 😁).

×

Carola Wetterholm – Familjen Annorlunda

Carola Wetterholm, niobarnsmamma från Uppsala, som medverkat i Familjen Annorlunda. Numera ensam med alla barnen på heltid. Vi är en stor familj, men den funkar precis som alla andras, kanske lite mer av allt bara . Tvätt och mat...och ytterkläder i den trånga hallen... Ett är säkert och det är att det blir aldrig tråkigt med nio barn i familjen! Maila mig? Gärna :) Här : carolawetterholm@gmail.com

Samarbetspartner:
Cure Media - Influencer Marketing