Allmänt

Regn hos mig..

Eller ” Raindrops keep falling on my head”  eller kanske: ” Regnet det bara öser ner”  🙂

Vilket tråkväder!

Regn blandat med ösregn, hela dagen. Men…..Jag ser på min mobil att det ska inte regna i morgon, och på lördag ska de vara strålande sol 🙂

Det vill jag absolut tro på.

 

Vi började dagen med att sjunga för Perra som fyller år, jag gick upp och väckte alla barnen och så gick vi in och sjöng.

Ungarna tyckte det var mesigt med bara ett enda paket, och inte var det så kul heller, bara en bok liksom.. 😉

Men han har ju inte önskat sig nåt.

Jag gav honom Dolph Lundgrens bok Fit for life, eller vad den hette , för nu vill jag se det där sexpacket han påstår finns 😉

Och kanske för att jag vill läsa den själv, den innehåller massa träningsupplägg man kan göra hemma. Sist med inte minst är det sjukt snygga bilder i den. Jag tycker inte att Dolph är speciellt snygg , men jäklar vad han gör sig bra på bild.

 

Sen var det ju ingen idé att lägga sig igen eftersom vi skulle till kyrkis, och Jordans musiklek, så vi var uppe allihopa i morse, och det blev mest rörigt 😉  Lagom till de skulle cykla iväg började det tokregna så Perra tog dem i bussen ist. Skönt att slippa bli dyngsur på väg till skolan.

 

Lovelia var redo med kyrkisväskan redan 7.30, och gick och tjatade på när vi skulle åka, lillsötis.

Eftersom vi hade all tid i världen så lallade vi på här, åt frukost, läste tidning, osv, så plötsligt blev det lite bråttom.

Jag brukar inte kliva upp en sekund innan jag måste, så att ha 1½ timme till godo blir konstigt 😉

 

Jordan älskar musikleken. Han sitter fint i mitt knä och gungar med, sjunger lite ibland och spelar instrument med stor inlevelse, härligt. Jamie…ja han sov sig igenom även denna musiklek. Hihi.

 

Hemma igen, efter att ha handlat lite, så åt vi lunch, och Jordan somnade.

Jamie var hungrig och jag gick in och satte mig i soffan istf att sitta obekvämt på en köksstol och amma.  Det var , ur tvättvikningssynpunkt, helt fel 😉

Vi satt där och myste, det var kallt på golvet så jag drog upp fötterna på fotpallen, Lovelia kröp upp intill, lite ruggiga blev vi så vi drog på en filt…Jag skulle bara sitta en liten stund till och sen ta med barnen ner och vika tvätten, jag var helt på det klara med det, men Jamie var så gullig och låg och pratade i min famn att jag inte ville missa det genom att göra hushållsysslor som man kan skjuta upp 🙂

Så blev jag akut supertrött, och gäspade käkarna ur led..Tänkte att jag lägger mig ner en liiiten stund och så gosade jag ner mig med Jamie intill på amningskudden, han ammade, jag blundade, bara en liten liten lit……..ZzZzZzZzZzzzzzz

🙂

TVÅ timmar senare vaknade vi, Lovelia hade sovit en stund hon med, och vi låg där i en varm soffa alla tre.

Hur mysigt som helst, regnet som smattrade mot taket och lite svalt om nästippen men varmt under filten 🙂

 

Perra kom hem lagom tills jag masat mig upp och påbörjat matlagningen, samma som igår, med lite komplettering.

Plockbuffé är grejen, alla får det de vill och äter och klagar inte! Men det tar tid att göra iordning.

 

Jag har massor att ta tag i i morgon,men först kommer bästa H på fika, redan vid 10 tiden, och sen är det ju tvätten då, som måste åtgärdas, det går inte att skjuta upp längre.

Maila hit och dit, bla till Patricias nya mattelärare, för de verkar inte veta var dyskalkuli är. Trots att jag skickat en länk med massa info, och berättat att Patricia haft hjälp av en speciallärare.

Hon är ju helt normal, för övrigt, min tjej, men matte och siffror funkar inte. G-B som hennes spec lärare heter, har sagt att hon ska arbeta max 30 min för sen kopplar hon ner och nästan somnar.. och hon ska alltid ha miniräknare. Bla-

De har 90 min lektioner….Gissa hur bra det går? Sen går de igenom nya svåra saker varje dag..Negativa tal ena dagen, primtal andra osv.

Idag hade läraren kommit och sagt att hon inte får använda miniräknaren.

Patricia smsade och var ledsen, och då önskar man ju att man kunde vara där just precis då, och förklara hur det ligger till.

Men allvarligt  – ska inte en mattelärare veta vad dyskalkuli är?? Ska inte en spec.lärare veta det?? Ska de inte veta hur de på bästa sätt ska stötta eleven med sådana problem?  Här talar de om att hon ska gå på extramatte på kvällar som lösning.

Det är ju som att kasta nåt hårt i ansiktet på henne, för det hjälper ju inte mer ännu mer matte, det är inte det som är problemet, hon har inte lite svårt eller är ointresserad utan siffror för henne är som bokstäver för en dyslektiker, och ingen begriper och kan stötta henne .. hon blir bara ledsen och känner det som att lärarna tycker hon är korkad och dum.

Hon kommer aldrig bli matteprofessor, eller ens hyfsad på det, utan hon kommer med nöd och näppe att klara av att få G, och isf måste hon få stöd och h jälp.

 

Kan man ta bort matte, alltså välja bort det helt? Man kan inte det väl, eftersom det är ett grundämne?

För henne skulle det vara det bästa för då slapp hon en massa ångest, och kunde fokusera på de andra ämnena.

Och handen på hjärtat….när använde du primtal, negativa tal eller Pythagoras sats i vardagen senast??

Varför ska de lära sig sånt man inte har nytta av? Det viktiga är väl typ procent, geometri,  och de fyra räknesätten?

Så man kan räkna ut på ett ungefär hur mkt rabatt man får på de snygga jeansen, hur mkt färg det går åt när man ska måla om rummet och  ungefär vad maten i korgen kostar 😀

 

Jaja , nu är det dags att göra kväll, så

Natti natti 🙂

Kommentarer

  1. Sara

    Hej!
    Jag läser din blogg minst två gånger om dagen men har aldrig tidigare kommenterat. Finner inget nöje i att göra mig hörd när jag inte har något att säga liksom. MEN, nu känner jag att jag kanske kan komma med några kloka ord. Har inte läst de andra kommentarerna så det jag skriver kan komma som en upprepning och då får du väl se det som att vi är ense. 😉

    Jag är 19 år och tog studenten nu i somras. Har tagit mig igenom grund och gymnasieskolan och alltid varit en tjej med höga betyg. Förutom i matematik. Fick i maj reda på att jag med största sannolikhet har dyskalkyli och att få veta detta med endast 1 månad kvar i skolan var både en befrielse och oerhört surt. Hade jag fått reda på detta några år tidigare hade jag kanske kunnat klara matten mycket bättre än vad jag gjort.

    Jag har haft turen att ha fantastiska lärare i matte i grundskolan och samtidigt varit sjukt envis. Klarade mig precis på gränsen i nian och på gymnasiet fick jag en urusel mattelärare som inte alls förstod att folk lär olika. MEN! Jag klarade både matte A och efter två års tragglande också matte B! Att få se det där G’t på betyget (vet att patricia går i den nya gymnasieskolan och vet ej riktigt hur den fungerar.. men jag tror du förstår) var helt otroligt! Det där G’t var större än alla mina MVG’n tillsammans. OCH – mitt godkänt i matte gjorde att jag kunde söka vidare och nu plugga på min drömutbildning.

    Det jag vill få fram är att det säkert går att ta bort matten men det är DUMT! För även hur tufft det än är så GÅR DET att bli godkänd. Jag vet verkligen hur det är att inte förstå ett skvatt på lektionerna, hur man känner sig helt dum. Hur man blir så frustrerad att man gråter! Att man bara ser en massa siffror som inte alls verkar göra någon nytta. Försök att få det som så att hon får läsa grundkursen i matte så att hon iallafall får studiebehörighet men att hon kanske kan få läsa den i två eller alla tre år.

    Jag hoppas att det löser sig och att Patricia någonstans hittar någon drivkraft för jag vet som sagt hur det känns att gå till de där mattelektionerna. Men det lönar sig faktiskt i slutändan.. 🙂

    KRAM!
    Carola; Tack:) Vi har bara börjat fundera i olika banor hur vi ska lösa det för henne, men dina ord och erfarenheter betyder mkt, tack för dem!

  2. Mia

    Skriv din kommentar här!Hej
    Jag tror faktis att man kan välja bort matten.Kolla det.Hon kan läsa matten på komvux sen.Där kan hon få hjälp.

  3. Linnea

    Vi jobbar med ekvationer nu!
    Jag tycker dock det är rätt kul, men ååååååh så onödigt egentligen…

    Tycker synd om Patricia, hoppas att det blir bra sen 🙂

  4. Nina

    Hej Carola! Jag har aldrig hört om dyskalkyli innan jag läste om det i din blogg. Tack, gick in och läste om det och är nu ganska säker på att min fina nioåriga dotter har detta! Ska ta upp det med skolan på måndag så hon isåfall kan få rätt hjälp!Tack för en jättebra blogg!
    Carola: Åh, vad bra att jag kunde vara till lite hjälp:) Hoppas ni får bra stöd av skolan!

  5. Ami

    På skriveri om regn…
    Under Peace & Love för ett eller två år sedan regnade det typ hela veckan och det var verkligen spöregn. Borlänge var blött…

    Hur som, grannen hade lite förfest innan de skulle på Fogerty och tjatade Have you ever seen the rain… Jag hade ganska kul åt det… 🙂 Det kändes som om de försökte tjata bort regnet! 🙂

    J kan vara glad över att hon inte var här då…

  6. Visa

    Det vore väldigt synd för Patricia om hon inte gavs möjlighet att få lära sig matte. Se istället till att hon får den hjälp hon behöver och ge henne på så vis chansen till fler yrkesval i framtiden. Det vore sorgligt om hon inte kommer att välja bana i livet pga. att hon som barn aldrig fick lära sig grundera i matematik.

    / Vuxen med dyskalkuli

  7. Hanna

    Man får visst ha miniräknare! Alltid på mattelektioner och vissa delar på prov – både vanliga och till och med Nationella Proven!

  8. Malin

    Matte A var jag tvungen att läsa, klarade det pga att jag fick en jättebra mattelärare som hette Karin om jag inte minns helt fel, hade jag inte haft henne så hade jag inte klarat kursen, det är jag säker på.

    Jag kunde förstå jättebra när jag satt och räknade från boken, men så fort det var prov och det bara stod siffror där på pappret så förstod jag inte alls hur jag skulle göra, jag kände mig så jävla dålig varje gång! Men det var jag ju inte, matte var bara inte min grej.

    Matte B klarade jag inte av alls, bytte lärare tre gånger under ett år och den ena var sämre än den andre. Jag bröt ihop pga att det var en sådan stor press, matten tog bort all glädje till att plugga. Jag hade gjort två-tre prov innan jag bestämde mig för att hoppa av kursen, jag fick då IG i betyg, men det gjorde inte mig ett dugg, för jag mådde bra igen!

    Efter gymnasiet så tog jag två år ledigt från pluggandet, jobbade lite och kollade runt på olika högskoleutbildningar. Det jobbiga då var att nästan alla utbildningar krävde matte B som behörighet. Jag sökte då in till komvux, fick en jättebra lärare samt att man kunde gå någonting som hette mattestugan, man fick hjälp med allt som man frågade om osv. Jag klarade matte B, någonting som jag är stolt över!

    Gå och prata med rektorn och fråga om hon inte kan välja bort matten, hennes gymnasietid kommer att dras ner om hon kommer behöva sitta och tänka på den där matten, och vilken lärare säger att man inte får använda miniräknare? Man behöver väl miniräknare om något när det gäller matten som man räknar idag!

    Om matten går att välja bort, så kan hon ju om hon vill, läsa upp matten på komvux sedan, och då bara fokusera på den, få den hjälp samt extra hjälp som hon behöver!

    Matte är inte lätt, men man är inte dum i huvudet bara för att man inte förstår alla konstiga formler osv. Jag trodde att jag var den enda som hade det sådär när jag gick i skolan, men idag vet jag att så inte var fallet. Man kan komma långt ändå, utan den där jäkla matten!

  9. terese

    Skriv din kommentar här!
    Kan ju vara värt att kämpa för ett G, om hon i framtiden vill läsa på högskola så måste matten finnas med. jag kämpade och kämpade med matte, tror idag att jag hade fått dyskalki som diagnos. Kan fortfarande inte gångertabellen och har ingen förståelse för siffror. Gick igenom låg, mellan och högstadiet samt gymnasiet med urusula mattebetyg. Läste sen på folkhögskola och fick en bra lärare som hjälpte mig tills jag fixade det och pluggade så småningom till ssk ( och den matten var mycket enklare, inga primtal coh satser). Kämpa på med matten, hon är inte ensam om mattesvårigheter även om det är lätt att det känns så.

  10. Jenny

    Jag tror man kan redusera bort ett grundämne men får då inget slutbetyg i de. Jag sjävl gjorde det med engelskan för jag hade jätte svårt för det å klara de med näd å näppe på högstatiet men det tror jag för att jag hade jätte mycket stöd och bra lärare. och jag orkade inte traggla med de i 2 år till så jag tog bort det helt och behövde inte läsa något annat.

  11. Emelie

    Tror inte man får stryka matte A. Matte A, Svenska A och Enelska A måste man läsa för att senare kunna få slutgilftiga betyg när man går ur trean… Däremot borde hon få välja bort matte B osv. senare (ev. mot något annat ämne). Så var det iaf tidigare men som sagt är det ju nya läro- och kursplaner från och med denna höst men just kring kärnämnena tror jag att det funkar lika.

  12. Ami

    Vilket program går hon?
    Det är ju lite olika om det är ett studieförberesande eller ett yrkesförberedande program nu i den nya gymnasieskolan.

    Den skolan min M går på har sagt att även de yrkesförberedande programmen ska ge grundläggande behörighet tilla tt plugga vidare men att man kan välja bort det, om man vill. De menar att det är lättare att välja bort något än att välja till.

    Nu när M började Teknikprogrammet fick han välja till flera mattekurser, om han ville.

    Jag tror inte att man kan ta bort den grundläggande mattekursen, den som tidigare hette A och ev är det ytterligare kurser som krävs för att få ett betyg.

    Men kolla det med skolans SYV…

    Jag håller med dig, en mattelärare borde känna till vad dyskalkuli är! Det är helt otroligt!
    Kan du kalla till möte med skolan och fråga om Ps gamla speciallärare kan vara med?

    Stå på er!

    Och Grattis Perra, lite så här i efterskott! 🙂

  13. Elin

    Ni kan plocka bort matten mot att hon läser ett annat ämne men då kommer hon inte att få behörighet till högskolan (kolla med syv för säkerhetsskull), ett annat alternativ kan ju vara att försöka få till att hon får läsa matte A över två eller tre år istället och får du mer tid på sig på varje moment

    Skolan är skyldig att ge henne den hjälp som krävs för att hon ska få G, hänvisa till Skollagen

  14. Ann

    Vet inte hur det fungerar nu när de har ändrat Gymnasieskolan, men förrut behövde man bara komma upp i ca 2500 poäng för att ta studenten. Rektorn kunde också låta eleven slippa matten om man läste något annat ämne.Jag har själv barn som har läst gymnasiet och en som precis har börjat. Mitt råd till dig är att ta reda på vad hon vill göra efter gymnasiet, vad krävs om hon ska läsa vidare på en linje på högskolan etc. Det är ju bättre att klara och orka de andra ämnena hon har på gymnasielinjen och kanske fokusera på att klara matten efter hon har gått ut gymnasiet. Finns många mattesnillen som gärna hjälper andra ungdomar med matten mot en liten peng. Det är ju så mycket som händer i en tonårings kropp under de här åren så risken är ju att hon kanske hoppar av för att allt känns meningslöst med matten. Försök att ta fram hennes andra kreativa sidor så kommer nog det här att gå jättebra. Kram Ann

  15. Anette

    Ja, jag tycker precis som du att man inte behöver ’svårare matte’ i livet, utan klarar sig alldeles utmärkt på den mer allmänna nivån. Därför tycker jag att det fokuseras alltför mycket på matte även på de högre nivåerna. Där kunde en del elever gott skippa det och satsa på det dom är bra i stället! I mitt fall skulle jag gärna ha valt fler språk eller t.ex. psykologi.

  16. Fia

    Hej!
    För det första, P är inte dum i huvudet utan hon har ett funktionshinder. Det är en stor skillnad! Eftersom hon har ett funktionshinder har hon också inte bara rättighet till hjälp utan skolan har en skyldighe att ge henne den. Får hon inte den hjälpen kan ni klaga till skolverket och tro mig, nämn det för skolan och hon kommer få all hjälp hon behöver;)
    Bara ett litet tips från en lärare som jobbar med elever som misslyckats 9 år i skolan utana tt få hjälp.

  17. Malin H

    Hejsan.
    Läste om Patricias dyskalkuli och jag har det också. Har försökt läsa upp min Matte A flera gånger efter gymnasiet på kommvux men aldrig lyckats. PÅ din fråga om man kan välja bort Matten så kan man det om läraren tycker att man har för svårt för det. Min lärare kom till mig i gymnasiet årskurs 1 och han hade sett hur jag kämpade och att han skulle hjälpa mig t bort matten. Istället fickjag vilja ett annat ämne . Så får Patricia sin lärares hjälp att gå till rektorn och välja bort ämnet så finns den möjligheten. Jag är långt ifrån mattessnille eftersom jag inte ens klarade Matte A och jag har ända sedan mellanstadiet haft specialhjälp men på gymnasiet fick man inte det. Men jag har klarat mig alldeles utmärkt i livet utan matte så stå på er och det är underbart att läsa hur du/ni stöttar eran dotter och era barn. Älskar din blogg.
    Lycka till Patricia!!! kram

×

Carola Wetterholm – Familjen Annorlunda

Carola Wetterholm, niobarnsmamma från Uppsala, som medverkat i Familjen Annorlunda. Numera ensam med alla barnen på heltid. Vi är en stor familj, men den funkar precis som alla andras, kanske lite mer av allt bara . Tvätt och mat...och ytterkläder i den trånga hallen... Ett är säkert och det är att det blir aldrig tråkigt med nio barn i familjen! Maila mig? Gärna :) Här : carolawetterholm@gmail.com

Samarbetspartner:
Stylewish - Influencer Hosting