Allmänt

Lång dag, matmarknad med churros:)

Och där sjönk jag ner i soffan:)

Jag har suttit här tidigare idag faktiskt, för jag har skrivit mellan 11 och 14 ungefär, men sen var det dags att röra på sig.

I går kväll när jag stod och borstade tänderna så slog det mig plötsligt. Fan jag har tandläkartid i morgon! Alltså idag. Jag hade en tid redan i början av september men fick ett akut möte i en av ungarnas skolor så jag fick avboka på morgonen. Och fick en ny tid som jag hade lust att avboka, för jag känner alltid så:) Jag gillar min tandläkare väldigt mycket, men jag vill inte träffa honom. Make sense:)

Patricia ville åka och sola så vi bestämde att om de kunde skjutsa mig och bara droppa av mig utanför så jag slapp leta efter parkering, så hann hon innan. Sagt och gjort så drog hon iväg, och sen följde Corrinda med. Jag blev avsläppt och lommade upp. Jag är inte rädd för tandläkaren, men jag är rädd för kostnaden. Man vet aldrig. Jag har inte haft några problem med tänderna någonsin men sånt kan ju ändra sig. Mentalt förberedd på tusenlappar.

Jag har samma tandläkare som mamma, pappa och syrran, och han har koll på oss alla.

”Du är ju inte här i onödan du inte.” hälsade han mig med ett leende, medan tandsköterskan tog med mig för att ta bilder. Brrr, jag är oerhört lättkväljd och det krävs stålsättning för att klara av röntgenbilderna, även om de är lätta på handen. Så kom Lasse in och satte sig. ”Du är en sån där dålig kund, man får aldrig göra nåt kul med dig, jag vill ju borra och rotfylla och sånt där.”

Haha, ja det är säkert roligare än en vanlig undersökning men jag föredrar att vara en dålig kund. Övriga i familjen är ”bättre” så de nån kan ju få slinka igenom:)

Han började kika, skrapade lite här, petade där och så suckade han. ”Näe, det ser bara fint ut!”

Han kollade röntgenbilderna en extra gång för att kanske hitta något kul, men icke:) ”Men du jag är nyfiken, är det här ditt normala status, eller har du gnuggat extra mycket på tänderna för att du ska hit?”

Jag hade ju förvisso precis borstat tänderna innan jag åkte, som väl alla gör om man har möjlighet, men annars var det mitt normala förfarande. Så jag fick med beröm godkänt och hejsvejs vi ses om två år då:)

Snabbt ut därifrån och gjorde en liten segergest för mig själv i trapphuset;) Jag känner att jag gladeligen betalar 656kr för att få veta att allt är bra. Betydligt surare att behöva åtgärda något.

Tjejerna satt i bilen och väntade och frågade mig om det var marknad på Vaksala torg? Patricia hade sett nån gå förbi med churros. Jag är nu ingen marknadskalender och har glömt bort allt om dem för jag går inte längre på sådant. Jag är noll sugen på att undvika exmaken och är inte heller så intresserad av allt krimskrams, eller för den delen något annat. Det enda är soppåsar, och det brukar jag skicka Robban att köpa:)

Men vi tog ett varv och kikade och det var fritt fram från ex så jag okeyade att vi gick dit. Insåg direkt att det var nån form av matmarknad. Patricia frös och sökte upp solen.

Notera skorna….

Och nästa donna då:)

De hade ju inte tänkt att visa sig offentligt, och Patricia hade myssockor i sandalerna medan Corrinda rockade uggs. Ingen av dem hade sminkat eller fixat sig. De löste det hela med att dra på solbrillor och upp med huvan, så de var väldigt inkognito. Ingen såg dem nog överhuvudtaget 😉

Vi trampade runt, kikade på mat från Frankrike, England, Polen, Grekland, Spanien TRANSYLVANIEN:) och allt vad det nu var.

Tjejerna velade mellan churros och crepês, men till sist blev det churros. Jag är osäker på om jag ätit det förut, men shit vad gott det var:)

Jag är ju värsta fikagrisen, skulle lugnt välja bort mat om jag fick bakelser i stället.

Undercover Corrinda.

Och secret agent Patricia;)”Ställ er nu så jag får ta en bild.”

   ”Ni fattar att den kommer på bloggen va? Ska ni se ut sådär?”

Tydligen:)

.

Haha, de tyckte att churros var goda men att det räckte med två, vi delade på sex, medan jag inte hade haft några problem alls att trycka i mig alla:)

Det var superhärligt väder, om man hade kunnat ta bort blåsten. Den här lilla pluttvagnen var minst av alla tror jag:)

.

Bläckfisk… kan vara så ljuvligt gott, men även så fruktansvärt tråkigt. Den här SÅG god ut:)

Och godsaker i mängd…:)Jag hade ingen aning om den här marknaden, för jag har ingen koll på nånting ju:) Men det var ganska mycket folk där och trevliga försäljare.

Vi frös och skulle träna så vi avvek efter våra churros, och åkte hemåt. Där hade Jamie och Jordan kommit hem. Jamie har vaccinerats idag, och tyckte inte att jag behövde vara med. Jag blev lite snopen för han är ganska mammig och vill gärna att jag ska vara med på det mesta. Så ett stick i armen var jag övertygad om att jag behövde vara med på. Nu är jag noga med att uppmuntra barnen till att våga, och klara sig själva, ge dem självförtroende. Behövs jag så kommer jag, men jag går inte dit om de sagt att de klarar sig. Det hade gått toppen, men gjort lite mer ont än det nyp i skinnet som jag demonstrerat på morgonen. Men bara lite:)

Vi bytte om och for iväg igen. Jag skulle på HIT men Patricia avbokade det och bestämde sig för att gymma i stället. Hon smet undan David men sen fick hon lite ”skäll” för att hon dissat honom;) Men hon kommer med på instruktörspasset i morgon så hon är nog förlåten. Jag älskar HIT, samtidigt som jag hatar det. Det är högintensivt, och pulsen skenar hela tiden. Idag var jag inte helt i form och höll på att flåsa ihjäl mig. Men det är så ibland. Jag kämpade i alla fall. Sen blev vi kvar en lång stund efteråt och snicksnackade i hallen, innan vi lyckades bryta tamburförlamningen och åka hemåt. Corrinda skulle ha bilen till sin träning.

Jag känner att en till bil inte skulle sitta fel i det här hushållet! Samtidigt som JAG har en bil så jag tänker inte köpa en till, det får tjejerna göra.

Hem och laga middag, och sen pratade jag med mamma i telefon en stund innan jag gick och duschade. Snodde upp håret i en knut för jag ska ju svettas snart igen, orka tvätta det varenda gång.

Och sen hamnade jag här. Jag ska skriva klart en uppgift, och läsa igenom dialogen jag skrev igår. Jag har läst den en gång redan och blev lite förvånad över hur bra den var, haha. Jag kanske har en framtid som pjäsförfattare. Eller inte. Men det kändes helt ok, och det är bra, då känns det ok att lämna in.

I morgon är det först träning, sen fransar hos Dau och sen ska jag på utvecklingssamtal med Jamie.

På torsdag blir det earlybirdy rise and shine för då ska jag till Växjö, och som jag ser fram emot det! Det ska bli så kul att ses igen. Jag måste bara komma ihåg att skriva ut kursernas texter för jag måste läsa igenom dem och kommentera dem innan. Vi ska diskutera våra texter, och det är skitjobbigt när det gäller mina egna. Plötsligt känns de helt värdelösa och jag får dessutom hjärnsläpp och vet knappt vad jag själv tänkt:)

Jaja, men nu ska jag göra det då….skriva:)

Vi hörs snart igen då!

Natti natti

Kommentera

  1. AniLove

    Gud, vad skönt att det inte bara är jag som är en fikagris, haha!

    Har du gjort fransar hos Dau tidigare, eller var det första gången? Jag har tänkt hur länge som helst att jag ska göra det (brukar annars göra själv, men då kör man ju hela vippor istället), men får aldrig tummen ur. Vore grymt med någon bra i Uppsala eftersom jag ändå är i stan lite nu och då, men jag vill väldigt göra höra personliga åsikter och erfarenheter innan jag bokar upp mig nånstans.

    1. Profilbild
      familjenannorlunda

      Jag har gjort mina fransar hos henne i … öhhh länge! Och hon är bäst❤️??. Snabb och skicklig och supertrevlig. Ligger bra till mitt i stan i helt magiska lokaler, ovanpå Guntherska.
      Gört! Det är så härligt att alltid ha fina fransar. Eller i mitt fall, ha fransar:) jag har så korta egna.

      1. AniLove

        Ovanpå Guntherska?? Dra mig baklänges, det kan ju inte bli bättre. Först fransar, sedan lite fika, haha! Tack, jag ska absolut boka in mig hos henne sen. 🙂 Jag hade långa fransar förr, men jag tror jag hade ihjäl dem med mina vippor som jag satte i…eller så är det åldern, vad vet jag. Det enda jag är säker på är att det är alldeles för lite kvar för att jag ska känna mig nöjd.

        1. Profilbild
          familjenannorlunda

          Jag avundas alla med långa och böjda fransar, mina är raka och vägrar hålla sig böjda… men då är det ju så fint att man kan fuska dit dem:)
          Nöjd ska man få känna sig tycker jag:)

Okategoriserade

Jag tror dygnet har tappat några timmar?

Jag hinner ju inte med ett dugg!?

Alltså kom igen, jag har råddat nio kids, och samtidigt haft ett hus som jag storstädade varje fredag, dammsög och plockade gjorde jag ju hela tiden, jag tränade och ungarna hade massa aktiviteter, jag var förvisso uppe sent på nätterna och sov aldrig mer än max, och det var MAX tre timmar i sträck. Jag hann lunchdejta och fikadejta och bara-hänga-dejta. Jag hade tre, fyra ungar hemma dagtid och ÄNDÅ hann jag mer än idag !?

Vad är problemet?

?

Jo, kanske att jag pluggar 150%. Och bloggen tar mycket tid, mer än någonsin. Och kanske tränar jag mer än förut.

Men jag har pluggat heltid i typ fem år nu, så det kan inte bara vara det. I och för sig så har det varit enklare kurser. Komvux var tufft också men på Folkhögskolorna var det mindre krav. Man duger bara man gör det man ska och man får bara Godkänt eller Icke godkänt så det finns ingen anledning att späka sig. Det är fantastiskt kul!! Jag har lärt mig så otroligt mycket just i folkhögskola och jag rekommenderar det till alla:)

Nu är det universitetet. Good enough duger inte längre och det tar lite mer tid. Kanske inte svårare men på ett annat vis:)

Och det kan ju spela in att jag hela tiden ska skapa något. Att värpa fram texter med kvalité när fantasin tryter är fan inte så lätt ?

Men det är kul!!

Även om jag inte hinner nåt annat.

Jag prioriterar ju såklart, det är ungarna, plugget och träningen som är viktigt. Resten tar jag i mån av tid:)

Nån frågade häromdagen vad jag pluggar till?

Jag läser kreativt skrivande, i tre olika kurser. En A-kurs i hur man skriver för barn och ungdomar, en B-kurs och en C-kurs, båda i kreativt skrivande. Så vad blir man på det då? Bättre på att skriva 🙂

Förhoppningsvis.?

Av någon anledning tar barnen mycket tid just nu. Det är skjutsa hit och dit, och massa grejor att lösa. Mellan syskonen men även med kompisarna. Massa tid går åt till att lyssna på draman… ? och försöka få dem att förstå att det finns folk till allt. Och just nu så svämmar mailen över av alla utvecklingssamtal som ska bokas in. Holy smoke.

Det är som det är:) Men jag tror i alla fall att nån har snott några timmar per dygn.?

Ja, jag tror att jag sa ungefär samma sak för ett tag sen? Förlåt ?

.

Ok, annat då! Jag har ju haft ett födelsedagsbarn i huset idag.

En som mest var på jobbet förvisso men ändå. Patricia fyller 24 år idag. ❤️ Eller igår om man ska vara noga, klockan är över midnatt.

Tjugofyra år! Det innebär att hon är äldre än mig nu, jag är ju 23?

Hon är min wingmate. Den som styr skutan ihop med mig, och så har hon gjort sen den dagen jag plötsligt blev solo med allt. Men redan som liten har hon velat hjälpa till med massor. När vi berättade att de skulle få tvillingsyskon så hojtade hon ”pax för killen!!” För hon visste minsann att det var en av varje 🙂 Sen dess har hon pysslat om all bebisar som kommit, och hon är duktig som sjutton.

Grattis älskade ungen min ❤️?

Nu har hon börjat träna med oss. Jag älskar att vi snart tar över hela Friskis:)

Häromdagen hade hon glömt sitt kort och bad David checka in henne. Han skrev in Wetterholm och konstaterade att vi var så många. Sen frågade han vem Daniel var??

Öhh det undrar jag med:) Han hör inte till mig i alla fall. Kanske måste man googla honom, det vore ju praktiskt att skaffa en snubbe med samma efternamn 😉

Jag har hittills bara Janelle Patricia och Corrinda med mig dit. Men allt eftersom de blir äldre så kommer vi breda ut oss lite som på midsommarfirandet. Jag har en unge i skyttet, en i bollkastningen, en i fiskdammen, en annan i chokladhjulet, nån som säljer lotter och själv är jag nån slags allt-i-allo som servar alla:)

Sen vinner vi skytte dam( om inte Sylvia är där då) och tjejernas. Även pilkastningen brukar nån av döttrarna ta hem, och där har syrran slagit till i damklassen.

Välkommen till familjen Wetterholms midsommarfirande ?

.

Nä, nu måste jag hoppa i säng, de där försvunna timmarna gör även nattsömnen kortare 😉

Vi hörs i morgon igen!

Natti natti ?

Kommentera

  1. Helén

    Patricia är så vacker. Väldigt lik dig också.
    Älskar din blogg. MEN om du känner att du behöver vara bloggledig så är det dig väl unnat

    1. Profilbild
      familjenannorlunda

      Bloggen är det bästa jag vet:) den vill jag aldrig ta ledigt ifrån ??
      Allt annat däremot skulle jag gärna kunna pausa lite:)
      Tack ??

  2. Anette

    Jepp, känner igen det där med tidsbrist. Av nån orsak tycker jag det verkar som att det blir MINDRE tid över ju äldre man blir och ju äldre barnen blir?? Varför är det så? I och för sig har jag också ett heltidsjobb, men även tre tonåringar, som alla ska skjutsas nånstans jämt. Sen ska det ordnas saker förstås. Det är läkartider, bilskola, pianolektioner, läxor etc. Plus att jag har ett stort hus med stor tomt som ska skötas. Ja en man har jag också, men han jobbar ännu mer än jag. Tycker jag hann mer förr när barnen var små. Men mitt jobb kräver också tankeverksamhet… Jag försöker också träna två gånger i veckan + promenader.

  3. Ekot

    Förstår du har ont om tid, stora barn tar också massor av tid! Såklart behövs lugn för att kunna skriva. En variant som ger lite lindring är sluta shoppa allt vad det går! Det tar tid, prylarna ska tas om hand, det tar tid, emballage ska slängas, gamla saker plockas undan/göras av med. Det kostar pengar, som man kan slippa skaffa eller använda till annat, ex köpa trädgårsröjning eller hantverkshjälp till huset.

    1. Profilbild
      familjenannorlunda

      Haha ja men det är vardagsshoppingen, alltså mat och hygien typ, som tar mest tid. Att flera gånger i veckan behöva städa i ordning kylen för att få rum med det man precis handlat är öken?
      Fast att köpa hjälp är inte min grej egentligen. Jag har svårt för att nån annan ska göra mitt skitgöra?
      Pratar om städ nu, även om det vore skitskönt så känns det fel. Hantverkshjälp däremot får man ju lov att köpa, i de fall man inte kan fixa själv. Men det är förbannat Najs att kunna själv 🙂

Visa alla 6 kommentarer
Okategoriserade

Babblarna !

Innehåller annonslänk för Matsmart

Det tog tid innan jag ens fattade vad Babblarna var för något. Det är såklart för att jag inte har så små barn, för det är ju småbarnsfigurer. Som fascinerar ungarna totalt:)

Jack är helt såld och blir han riktigt ledsen så funkar det alltid att slå på Babblarna.

Vi går här hemma hela högen och gnolar på deras sånger och när man inser vad man gör så skrattar man åt sig själv ?

I alla fall, jag beställde från Matsmart nyss och då såg jag att de har massa Babblarna hygien??

Så det ville jag tipsa om:)

Ja plus massa annat då. Idag beställde jag massa tvättmedel och kattmat bland annat. Kalas. Och så fri frakt hem till dörren om man handlar för över 500kr??

Sen en sak som jag nog aldrig sagt till er, och det är att man får 10% rabatt på en order om man rekommenderar Matsmart till vänner:)

Jag skickar det här till folk jag känner och har fått med mig en hel hög på det matsmarta tåget ?

Så, nu har jag berättat det, jag har tänkt på det varje gång jag handlat men sen glömt bort det.

Nu ska jag fixa lite sen återkommer jag!

Hörs snart 🙂

Kommentera

Okategoriserade

”Nu fattar jag vad du menade, mamma”

I morse kom ett sms från Janelle. Hon var sjuk, feber och rasslig och bad om lite hjälp. Hon behövde handla också och Simon har bilen till jobbet.

Jag svarade att jag kunde hämta Jack och handla åt henne, men eftersom hon knappt sett honom på hela veckan så ville hon inte lämna honom längre än nödvändigt ❤️. Vi bestämde att jag och syrran skulle åka dit och ta en prommis med Jack medan hon lånade min bil och handlade.

Så det blev ju inget gjort hemma hos syrran idag heller?. Nu tror jag hon är rätt nöjd med det, hon är mest handfallen inför allt som ska göras. Jag må vara seg i starten men jämfört med henne är jag fan Carl Lewis?

Kan inga nutida snabba killar;)

Jag lyfte i alla fall in några lådor i en garderob och sen drog vi till Janelle.

Hon satt precis och gav honom mat, och konstaterade att först nu fattade hon vad jag menat när jag alltid sa”jag har inte tid att vara sjuk.”

För så är det ju, inte fasen hade jag tid med det när jag hade massa småknott att ta hand om. Då fick man proppa i sig alvedon och låtsas fungera ändå. Hon fattar nu:)

När han var klar så tog vi honom med oss ut. Janelle och Simon bor inte så långt ifrån där vi bodde när hon föddes. Så idag gick vi förbi och visade Jack var han har sina rötter ?det är viktigt att veta var man kommer ifrån.

Här, på övre våningen bodde vi:)

Det var bruna dörrar och stolpar då, de här gula är inte stiliga, vissa längor har röda, mkt snyggare. Och så var det brädor som staket.

Det är jättefina lägenheter, vi hade en trea, 84kvm och jag drömmer fortfarande att jag bor här. Det är ett speciellt ställe för mig helt uppenbart. ❤️

Vi traskade vidare till Heidenstams torg, och här gick jag ju mer eller mindre dagligen mellan 1990-1999. Tror jag det var, och så bodde vi ett år i exil i bonnaland deluxe mellan 96-97 förstås men det är preskriberat nu.

Min gamla Ica-butik. Större än förr och definitivt mer svängrum för vagnen:)

Och här ….?

Där gick man in till kyrkan, där jag alltid hängde på Öppet hus, och där jag lärde känna Anna. Som är mamma till Matilda och Joel, Matilda och Janelle är ”bästisar” än idag❤️

Tjugofem år senare verkar de inte ha nån sån aktivitet. Men så är ju heller inte en jäkel hemma med sina barn nu förtiden. Jag är glad att jag fick mina kids när det fanns relativt många som tänkte som jag:)

Här hade vi väldigt roligt!

Vi köpte fika, bullar och rån på Ica och kaffe på ett fik. Som hade de godaste baklava jag någonsin ätit! Vi läste sen att de inte använder socker utan enbart honung, i alla sina bakverk, för att vara lite mer hälsosamma. Honung har ju en mängd fördelar, även om det är supersött.

Vi satte oss på en förskolegård och fikade:)

Von Bahrs förskola, och deras gård var himla mysig, med skrymslen och vrår där kidsen kan leka. Sånt gillar jag:)

Så kom vi på att Janelle gett oss sin nyckel och alltså inte skulle kunna komma in i lägenheten före oss så då fick vi bråttom tillbaka. Halvvägs så ringde hon, då var hon klar. Ooooops, vi rappar oss!

Hon hade hunnit bära upp två av fyra kassar när vi kom så vi hjälptes åt med resten, och sen snackade vi en stund till innan vi åkte vidare.

Hej då lillvännen, ses snart igen!!?

.

I dag, klockan är över midnatt, så fyller Patricia år, så vi åkte in på Gränby för att köpa presenter. Jag visste vad jag skulle ha, men att hitta det sen är inte lika enkelt.

Att hitta roliga Halloweensaker på TGR är däremot enkelt. Den här ska sitta på ytterdörren sen. Den pratar och lyser:)

”Welcome to the haunted house”

”Enter, at your own risk”

Jag ÄLSKAR Halloween!! Och skulle jag någon gång bli bjuden på en halloweenfest så är jag kittad till tänderna. Men just fester är det aldrig nån som har, än mindre nån slags temafest. Vi ses antingen bara helt casual eller ute på krogen. Fel vänner helt klart☠️?, om än världens bästa 🙂

.

Middagen var samma som igår, jag gjorde raggmunk i ugnen, och en hel plåt blev kvar, det var så många som inte åt hemma. Så tråkigt… not!

Och sen hittade jag en film på tv som jag inte sett!! Independence day 2.

Visste inte ens att de gjort en?. Men med Liam Hemsworth i huvudrollen så går det an. Filmen var helt ok, precis som förväntat . Minns knappt första men det var väl ungefär samma story. Aliens som attackerar jorden och USA räddar världen 🙂

Och nu då?

Jo men nu är det sovdags!

Ska bara lite först, men sen så. Imorgon är det en ny dag, septembers sista!! Jösses vad snabbt det går.

Vi hörs snart?natti natti

Kommentera

    1. Profilbild
      familjenannorlunda

      Har inga kompisar ??. Och ingenstans att vara, inte råd att fixa(jag tänker STORT annars kan de vara?) är en stört kass värdinna för jag ogillar att vara i centrum och bli bedömd, har inte tid, och tusen andra saker ?
      Plus att ingen är nåt fan av halloween som jag är.
      Och jo jag har vänner:) men vi har aldrig haft fester, så det känns inte helt naturligt. Vi umgås på annat vis. Men man vet aldrig, rätt vad det är så kanske jag fått in dem på halloweenspåret och så blir det en hejdundrande fest nånstans. Mest troligt när jag inte behöver klä ut mig till skelett utan redan är ett??

  1. Jenny

    Håller med, jag är ensamstående med en liten dotter. Just nu är jag dock magsjuk och helt under isen så min pappa är hos oss och hjälper till. Guld värt!!
    Tack för bästa bloggen ❤️ Kram

Visa alla 10 kommentarer
Okategoriserade

Ska ni flytta?

I samarbete med Qleano

.

I år har jag varit med om inte bara en, utan två skitjobbiga flyttar. Mina föräldrar flyttade från hus till lägenhet och min syrra flyttade från sin lägenhet till deras hus.

Mamma och pappa hade en flyttfirma som flyttade alla möbler och alla böcker, men resten skulle de av nån anledning flytta själva. ? ?( Och med ”själva” så menades syrran och jag, hehe) Syrran i sin tur hade hjälp av OhanaFlytthjälparna, dvs nära&kära:)

Syrrans lägenhet såldes vilket ju innebar en styling och storstäd deluxe inför visningen. Och sen en flyttstäd…  Mamma och pappa och syrran kom överens om att de bara skulle flytta ut, och lämna det de inte ville ha, och inte heller städa. Det skulle vi göra:) Så vi har ju flyttstädat på två håll. Man kan säga att vi har slitit i sommar. Man kan också säga att det inte är något jag vill göra om inom snar framtid.

.

Nu fick jag höra talas om Qleano. De tillhandahåller tjänster inom hela flyttandet, så man kan få visningsstäd, flytthjälp och flyttstäd.

Qleano har anslutna städ- och flyttfirmor över hela landet, från norr till söder, som hjälper privatpersoner (och företag) med allt som har med flytten att göra. Med andra ord så kan man med varm hand överlåta allt jobbigt till dem:)

Alla som någon gång har flyttat vet att det är mycket jobb. Ju mer saker man samlat på sig, ju mer jobb. Alla de här prylarna ska packas ner och upp, för att där i mellan transporteras mellan den gamla och den nya bostaden. Jag blir trött bara jag tänker tanken:)

Just packa och packa upp hade syrran behövt, för som jag sa igår, så har hon inte hunnit/orkat/idats/prioriterat det än?

Qleano kan hjälpa till även med paketpris, på både flytt och städ, och man kan sen några år tillbaka få Rut-avdrag för flytthjälp:) Man betalar endast 50% av arbetskostnaden för såväl flyttstäd som flytthjälp. Varför visste inte jag det här tidigare? Men å andra sidan så var det inte JAG som flyttade:) Men bra att veta!

 Så mitt lilla tips till er som är på väg att flytta, kolla vad Qleano har för tjänster ??

Så här funkar det!

Flytta lugnt:)

 

Kommentera

  1. maria

    O tänk om alla tänkte som er Ohanaflytthjälpare är ju fantastiskt, men skönt att kanske lyxa med lite hjälp utifrån till bra peng och köra Ohana-light??. Men så jäkla flitiga ni varit, du och syrran helst, vilket dreamteam. Men är väl inte syrran sidan om dig på bilden med Janelle och Simon? Jag kan va blind men liknar ingen av dina tjejer HELLER vad jag kommer ihåg. Förlåt för min nyfikenhet du behöver inte svara. Man avundas lite er fina gemenskap och att ni alltid hjälps åt. Får väl berömma era föräldrar som varit bra förebilder som ni nu för vidare. Bra jobbat skönt när allt blir klart och är på plats. Ha det bra! /Mia

    1. Profilbild
      familjenannorlunda

      Haha nej hon är inte min:) Det är Robbans flickvän och hon var superduktig:)
      Ja att hjälpas åt är en självklarhet för mig. I allt. Och nånstans kommer det ju ifrån så jag hoppas att jag även lyckas föra det vidare. Än så länge kan jag inte säga att jag misslyckats, tvärtom:)
      Tack ?

Okategoriserade

Lördag, Jack och plugg:)

Vi sov gott i natt:)

Jack vaknade vid tre och gnölade lite, fick en slurk välling och så somnade han om. Jag hade då sovit som en stock i två timmar kanske och kunde sen inte riktigt somna om, nåt var inte riktigt bra. Jag vände och vred på mig men kunde inte komma till ro. Efter ett tag insåg jag vad felet var.

Vi körde helt slut på axlar och armar på träningen i fredags, och nu kröp det i dem:) Det är en märklig och svårbeskriven känsla, men lite som när någon kroppsdel precis somnat, och rör man på den så kommer myrkrypet. Matt och off:)

Så småningom somnade jag ju och vaknade den av Jack vid halv åtta. Eftersom han brukar vakna glad och nöjd och nu gnällde lite så tänkte jag att han nog inte ville vakna än. Så jag gav honom lite välling som han kostade iväg och sen lade sig på sidan och somnade om:)

Jamie hade fotbollsavslutning klockan tio så det var ju bara att kliva upp ändå. Jag grejade på, satte in bilstolen i bilen och gjorde i ordning frukost att ta med till honom. Han bara sov:)

Till sist var det bråttom ju, så jag fick väcka honom. Kolla klockan 🙂

09.43

Jag avskyr att väcka barn!! Det är något jag försökt undvika i alla år. Det har såklart att göra med att jag själv tycker det är jobbigt att bli väckt, speciellt på omysiga vis. Min exmake envisades i alla år med att dra i mitt täcke, så att det åkte ner en bit från axlarna och släppte in massa kall luft.

”Öh vakna nu!!” Och så ett stadigt ryck i täcket, det finns få saker som får mig att bli vansinnig på en sekund som det. Jag kan inte begripa heller att han aldrig fattade, fast jag bad honom låta bli så ofta. I stället raljerades det över mitt sura morgonhumör… I wonder why?

Men kan konstatera att sen han drog så har jag sluppit de väckningarna, och det är ett så stort plus, en fet vinst!!? Mitt morgonhumör är inte värre än nån annans om jag slipper bli väckt på taskigt vis. Nu är jag förvisso fortfarande trött men sällan ilsken som en bålgeting.

När jag ska väcka någon så är det inga tända taklampor och gap och skrik, utan låg röst och klapp på kinden eller över håret. ”Dags att vakna nu..”

Måste man väcka nån kan man göra det med kärlek:)

Jack vaknade bara jag viskade hans namn och strök honom över kinden. Sträckte på sig, gäspade och log❤️

Fast vi hade superbråttom så fick han en lugn start, allt funkar så mkt bättre då. Ny blöja och på med kläderna och så ut i bilen och ner till fotbollsplanen.

Det var match mellan barn och föräldrar men jag kunde ju inte spela. Både Corrinda och Patricia jobbade så jag kunde inte lämna prinsen hemma. I stället så satt vi på sidan om och han käkade frukost. Macka och välling 🙂

Lilla gullunge:)

Efter matchen fick killarna fika och diplom och sen var det slut, lagom till det började regna. Vi åkte hem och jag drack kaffe och Jack lekte med alla ungarna. Janelle messade att hon var pigg och vaken ( fest igår så därför fick jag låna honom över natten) så jag kunde komma med honom när jag ville.

Jag packade ihop hans saker, och glömde flera ?. På med kläderna och så får han sitta i trappan och vänta medan jag klär på mig. Den här lilla trappan är guld värd:)

Perfekt att sitta i när man ska ta på skor. Jacks dojor köpte jag på Bagheera outleten och de är lite stora än men funkar.

Jag tror att Jack somnade i samma sekund som jag vred om bilnyckeln:)

Han hade ju varit vaken i säkert två timmar eller så;)

Jag messade Janelle att jag åkte och när jag kom fram så stod hon och väntade, hade precis klivit ut. Snacka om bra tidsuppfattning!

Jack sov såklart?

Vi stod och snicksnackade en lång stund så han fick nog sova en timme ungefär. Jag hoppas det räddade resten av dagen..

Till sist började vi packa ur bilen och då vaknade han. Med ett leende.

Vi hjälptes åt att bära in allt, vagn, bilstol+bas, madrass och lite kassar och väskor. Liten person – stor packning:)

Nu har jag skaffat det mesta hem, så tallrikar och muggar osv finns, det känns enklast så. Hans farmor har gjort samma lika:)

Sen åkte jag hemåt. Behövde tanka, det tjöt om tom tank, så jag tänkte vara smart och köra in på macken närmast Janelle. Gjorde så och fast det är en himla massa pumpar var alla upptagna och det av slöfockar..

Jag åkte hem och tankade vid min Ica i stället. Det är en obemannad INGO och billigast i stan:) Nästan jämt i alla fall.

Men först köpte jag godis, det var visst lösgodisets dag, så jag kunde väl offra mig då. Syrran hade varit på Coop där det var billigt så jag drog dit. Lidl ligger precis bredvid och eftersom jag ville ha en sån här;

Som såklart inte fanns, men man hittar ju alltid något här. Det blev de här i stället

Sådana här tunna jackor, en varsin till killarna. De vägrar ta på sig nån form av tjockare tröja på morgnarna och det är ju fasen kallt nu. Men för varmt för vinterjacka, och lite för kallt för bara en ofodrad bomberjacka. De här fick godkänt. Få se när de tappar bort dem bara..)

.

Så hem och slå upp datorn. Jag har en deadline den 7/10, på flera uppgifter. Den första var att skriva en enaktare, ett möte mellan två personer på en perrong, varav den ena kliver på tåget till sist. Det här med att skriva dramatik… Jag gillar ju dialoger och har med det i mina texter hela tiden. Men inte enbart dialog utan då är det ju massa beskrivande runt omkring.

”Jag sa ju att jag skulle fixa det!” gormade han och slog näven i bordet så porslinet hoppade. En liten blå skål landade precis på bordskanten och stod och vägde innan den långsamt, långsamt föll i golvet. Den gick i tusen skärvor som spreds över stengolvet.

Lite så:)

Men nu var det tio sidor dialog som skulle skrivas och man ska fatta vad som händer utan en enda beskrivning. Allt står och faller med replikerna. Man får inte ens peta in ett litet viskade han/ hon log/ han skruvade på sig/etc.

Det är klart nu. Ska låta det vila till i morgon och läsa igenom och ändra om det behövs. Sen ska jag skriva en dikt (?) och reflektioner över dramat och dikten med utgångspunkt i en bok som jag inte hittar..

Och sen diskussioner om de där antika pjäserna Fedra och Euripides( råkade kanske låna den på grekiska förresten?), och även gamla Hamlet. Jag tog en annan version än förra gången så får vi se om den blir bättre. Hamlet är skitmärklig. Den med;)

Det var mer, både läsa och skriva och inget lockar?. Vissa saker är inte kul. Men jäkligt lärorikt!!

Men i morgon är det paus från plugg, mer än läsa igenom pjäsen. Jag ska till syrran och vi ska få lite ordning. Hon hinner ingenting, att pendla till Stocholm tar skitmycket tid, sen ska hon hinna träna på kvällen och på helgerna har det varit fullt upp. I princip står det mesta kvar som vi ställde det när hon flyttade dit… men å andra sidan har hon ägnat massor av tid åt trädgården. Nu börjar hon känna sig lite stressad, så då ska vi slå våra kloka huvuden ihop och försöka få struktur. Problemet är att hon har för mycket plats nu egentligen. Hon flyttade från en tvåa på knappt 60kvm till ett hus på drygt 100kvm:)

Plus vind och garage. ?

.

Det blir bra.

Så kanske ska man krypa i säng nu? Jag har ett gäng böcker att läsa, så jag kan ju passa på att läsa lite.

Vi hörs i morgon igen!!

Natti natti ?

Kommentera

  1. Nora

    Så Corrinda hittade ett jobb! Får man fråga vad det blev? Min egna dotter kämpar så med att hitta något bra nu efter studenten.

  2. Ekot

    Din systers problem är inget problem, bara att låta det vara luftigt, och lättstädat! Eller fyll upp med något blocket-fynd för att göra lite hemtrevligt. Eller hyra ut ett rum så kommer det in en peng och huset står inte så mycket tomt :), ni bor i en studentstad!

    1. Profilbild
      familjenannorlunda

      Om det var det ändå??men saker står överallt. Flyttkartonger möbler saker …
      Att hyra ut ett rum … nja, det är mer en nödlösning om ekonomin inte går runt. Huset funkar inte att dela utan att man är på varandras personliga space 🙂

Okategoriserade

Swish Swoosh!

Innehåller annonslänk för Cellbes

.

Swooooosh!

Så gick resten av dagen! Jag erkänner att jag slumrade en halvtimme medan Jack sov, ihopkurad på tvären i en fåtölj:)

Han sov i två timmar och vaknade sen go och glad.

Då lämnade jag honom i Corrindas ömma vård och åkte och tränade:) Han fortsatte vara go och glad, men vill helst bli underhållen:) Men så är det ju med småtroll. Och så länge de är nöjda så är ju alla andra nöjda.

Patricia var med och tränade och i morgon kommer hon ha ont i vaderna:) Tåhävningar i en minut gånger två. Jag fuskar mig igenom det rakt av, det känns bara dumt. Jag behöver inte pumpa just den muskeln som det är skillnad på mellan höger och vänster, för jag kan inte göra tåhävningar på höger utan använder bara vänster;)

När passet var slut så rappade vi oss hem, man börjar ju sakna Jack direkt när man vet att han är därhemma❤️

Han blev så glad när han såg mig, och det är väldigt ömsesidigt:)

Duscha och sen laga mat, och Jack åt tacos han med.

Med händerna?

Det var mat överallt sen men en hel del hittade vägen ner i magen.

När det en stund senare var sovdags så insåg vi att han inte hade nån pyjamas med sig, men Patricia löste det med en liten pepparkaksklänning hon hittade nånstans. Han sover nu så kan inte fota men jag lovar att han är så himla söt!!

Tidigare idag så kikade jag på Cellbes. Jag köpte två adventsljusstakar där förra året, och älskar dem. Det är de här.

Men jag hade sönder ena transformatorn:/ så jag måste skaffa en ny. Det är inget bra att tappa saker i golvet?

Jag såg nu att de finns i flera färger 🙂

Jag tror att jag ska köpa likadana till det andra fönstret i vardagsrummet för jag vill bestämt minnas att min gamla ljusstake för 49kr som stått där i evigheter gick sönder förra året.

Men vit eller rost? Måste klura på det.

Egentligen får man inte kolla på julsaker, och absolut inte köpa, förrän efter halloween:) men eftersom saker man vill ha kan ta slut så tummar jag på det:)

Med detta ⬇️så gäller det också att passa på:)

Jag älskar julen och har span på många julbelysningar som jag ska visa er:) Men inte idag…:)

Det är inte konstigt att det blir mörkt i februari när jag får undan julens ljus, för jag har så många att de knappt ryms i förrådet längre?

.

Nu ska jag gå och skaka välling och förbereda med ny blöja till natten. I den bästa av världar sover Jack till halv nio, vi ska på fotbollsavslutning 10.00:)

Men det kan även bli totalt tvärtom. Sånt man aldrig vet.

Lilla älskade gubben ?❤️

Tänk va? Mitt barnbarn:)

Nu ska jag smyga upp och borsta tänderna och sen krypa i säng.

Vi hörs i morgon?

Natti natti:)

Kommentera

    1. Profilbild
      familjenannorlunda

      Kollade där förra året tror jag och de fanns inte. Är såklart en lite speciell kontakt, allt annat vore ju för lätt ?Men kollar igen!!

×

Carola Wetterholm – Familjen Annorlunda

Carola Wetterholm, niobarnsmamma från Uppsala, som medverkat i Familjen Annorlunda. Numera ensam med alla barnen på heltid. Vi är en stor familj, men den funkar precis som alla andras, kanske lite mer av allt bara . Tvätt och mat...och ytterkläder i den trånga hallen... Ett är säkert och det är att det blir aldrig tråkigt med nio barn i familjen! Maila mig? Gärna :) Här : carolawetterholm@gmail.com

Samarbetspartner:
Stylewish - Influencer Hosting